Tema

Artikelarkiv

Världens största kanariefågel

Väldig få har sett den, men nu har forskare från bland annat Lunds universitet fastslagit att Stenknäcksiskan är världens största kanariefågel. Fågeln finns bara på ön São Tomé. Avskildheten på en ö kan göra att arter utvecklar så kallad gigantism, och blir jättar inom sin art.

MiljöNatur & teknik

Naturligt ljus fixar sömnrytmen

Några dagars camping kan reparera en förskjuten dygnsrytm visar flera vetenskapliga studier. Orsaken är att vi i grunden är grottmänniskor och vårt biologiska system har utvecklats för att reagera på dagsljus. Det moderna livet med artificiellt ljus förändrar lätt den rytm vi är anpassade för men efter bara några dagar i naturligt ljus återställs balansen.

Hälsa & medicinSamhälle & kultur

Ett steg närmare fungerande fusionskraft

Fusionskraft skulle kunna förse oss med ren, ofarlig och koldioxidfri energi. Men att efterlikna solens energiprocess är väldigt svårt. Nu har två unga plasmafysiker på Chalmers tagit oss ett steg närmare en fungerande fusionsreaktor. Deras modell kan leda till bättre metoder för att bromsa in skenade elektroner som utan förvarning kan förstöra en framtida reaktor.

Natur & teknik

Forskare ger tummen upp för partnerskap kring ensamkommande barn

I Göteborg finns Sveriges största IOP (idéburet-offentligt partnerskap), som är ett samarbete kring ensamkommande flyktingbarn. Forskare har nu följt verksamheten under ett års tid.
– Vi tror att den här samarbetsformen kan vara framtiden för att möta svåra samhällsutmaningar, men det krävs vilja, mod och tillit hos beslutsfattare, säger Henrik Eriksson, docent på Chalmers.

Samhälle & kultur

Kort snabb löptur stressar kroppen rejält

Att springa en relativt kort sträcka, men så snabbt man kan, stressar kroppen mer än man kan tro, enligt en ny studie från Linköpings universitet. Nivåerna av stresshormonet kortisol är förhöjda under flera timmar efteråt.
– Om man tränar för att få ett friskt hjärta och för att motverka diabetes ska man nog inte ta i så hårt, säger Fredrik Nyström, professor och överläkare i internmedicin.

Hälsa & medicin

Smarta fordon lär sig människors riskbeteende

Den mänskliga faktorn ligger bakom 90 procent av alla trafikolyckor. Men om fordon kan lära sig identifiera fotgängares, cyklisters och andra förares riskbeteenden, kan det förebygga många olyckor, menar forskare på Mälardalens högskola som utvecklar system som kan simulera mänskligt beteenden med hjälp av bland annat artificiell intelligens och virtuell verklighet.

Natur & teknik

Tre sätt att minska mikroplastutsläpp från polyestertyger

När mikroplaster i havet kommer in i djur och växter följer farliga föroreningar med. Mikroplaster från polyestertyger står för stora utsläpp. Produktionen av polyestertyger måste ändras för att minimera utsläppen, visar en forskningsrapport från Mistra Future Fashion. Studien avvisar också larmrapporterna om att det är fleecetygerna som står för de värsta mikroplastutsläppen.

Miljö