Tema

Artikelarkiv

Rovfiskar ger frisk miljö under vattenytan

Närvaron av rovfisk håller undan alger och får stora undervattensväxter att växa sig större. Rovfiskarna bidrar alltså till en hälsosam miljö utmed kusterna. Ju fler rovfiskar, desto bättre effekt. Friska miljöer i vattnet gillar både fisk och människa.

MiljöNatur & teknik

Hjärntumörer hos barn kan hejdas

Hjärntumörer utgör 25 procent av all barncancer. Bland dessa finns den elakartade formen medulloblastom, cancer i lillhjärnan. Genom att blockera ett enzym kan man stoppa tillväxten av hjärntumörceller. Hur blockeringen går till visar forskare från Uppsala universitet en ny studie.

Hälsa & medicin

Långlivade spermier ger friskare avkomma

Spermier som lever länge resulterar i en avkomma med bättre utsikter att överleva tidigt i livet och med bättre egenskaper som vuxna. Beroende på art kan hannar producera hundratusentals till hundratals miljoner spermier i en enda ejakulation. Det verkar ha betydelse vilken spermie som befruktar ägget.

Bakterier visar flockbeteende

Många djurarter uppvisar flockbeteenden, men att även mikroorganismer gör det är inte lika känt. Forskare vid Lunds universitet har nu visat att alger och bakterier bildar flockar även när det bara är några få individer, vilket i förlängningen kan öka förståelsen för hur organismerna infekterar sina värddjur.

Natur & teknik

Samla mygg för kartläggning av nya arter

Nya myggor är på väg hit och andra försvinner. Sjukdomar som sprids av fästingar, myggor och andra insekter förväntas öka i Sverige i framtiden. Klimatförändringar och globalisering ökar risken för att vi får in nya myggarter och nya smittor i landet. Statens Veterinärmedicinska anstalt (SVA) behöver allmänhetens hjälp att samla in myggor för att bättre veta vilka det är som sticker till.

MiljöNatur & teknik

Se upp när havet blommar

Nu har algblomningen tagit fart i Östersjön. Så fort det blir badväder är det algblomningsväder och många möts i sommar av en brungrön sörja i viken. Det är inte bara tråkigt för badsugna, det kan också vara farligt eftersom vissa alger producerar giftiga ämnen. Men enligt forskarna går det att motverka algblomningarna. Och alla kan göra något.

Miljö

Läkemedel mot benskörhet skydd mot höftfraktur vid kortisonbehandling

Det finns effektivt skydd mot höftfraktur för äldre vars skelett successivt håller på att brytas ned, som en bieffekt av kortisonbehandling. Om patienterna får läkemedelssubstansen alendronat minskar risken för höftfraktur med 65 procent, visar en studie publicerad i The Journal of the American Medical Association (JAMA).

Konventionell odling minskar mångfalden

I ekologiskt odlat vete är antalet svamparter på bladen i snitt 40 procent högre än i konventionellt odlade och fungicidbehandlade fält, visar en studie från SLU. I de ekologiska odlingarna tycks ogräs vara en viktig faktor för artrikedomen. Potentiellt viktig kunskap för utvecklingen av hållbara växtskyddsstrategier i framtiden.

MiljöNatur & teknik

För lite planering kring hållbara turistresor

Turismen i Sverige ökar. Men planering kring hållbarheten i resandet hänger inte med.
– Planerings­stödet och kunskapsnivån bland dem som är involverade i planeringen motsvarar inte behoven, säger Kerstin Robertson, som på uppdrag av VTI:s gjort en studie av destinationerna Kiruna, Åre, Sälen och Vimmerby/Astrid Lindgrens Värld.

Samhälle & kultur

Upptäckter på cellnivå om insulinreglering vid typ 2-diabetes

Forskare vid Uppsala universitet har upptäckt hur molekylen cykliskt AMP styr Epac2A-protein till rätt platser i cellen för att upprätthålla normala halter av insulin – en funktion som är försämrad hos patienter med typ 2-diabetes. Resultaten kastar nytt ljus över orsakerna till försämrad insulinfrisättning och kan ge stoff till utvecklingen av nya diabetesläkemedel.

Färdplan mot integrerat växtskydd