1. 24 april 2024

Stadsodling kan ge oss mat i kristid

Tillgång till mat är avgörande för vår överlevnad. Men vad händer om det blir krig, eller en längre kris? Stadsodlingar kan vara ett sätt att dryga ut livsmedlen. Men det krävs en vilja – från både politiker och samhälle.

2. 6 juli 2023

Prata med plantor – går det?

I naturen pågår ständiga samtal – som människor inte lärt sig uppfatta. Men det går att kommunicera med växter och vi gör det också hela tiden, säger forskare.

3. 20 juni 2023

Fiskbajs kan ge energi till odlingar

Fiskars avföring kan bli biogas som kan användas för att driva hållbara fisk- och grönsaksodlingar. Samtidigt skapas gödning till växterna, visar en avhandling.

4. 19 april 2023

Nyttiga svampar kan skydda kaffeodlingar

Kaffeskördarna i Etiopien hotas av växtsjukdomen vissnesjuka. Nu visar forskning att nyttiga svampar kan användas för att bekämpa sjukdomen och skydda odlingarna.

5. 9 februari 2023

Mer klöver och gräs på åkermarken minskar behovet av soja

Om odling av spannmål varvas med gräs och klöver skulle importerat sojafoder inte behövas. I stället kan gräset omvandlas till proteinrikt foder och energi i bioraffinaderier, visar en studie från Chalmers.

6. 10 november 2022

Bönder som odlar blommor syns gärna på sociala medier

Med tusentals följare på Instagram når de svenska blomsterbönderna både kunder och varandra på ett engagerande och effektivt sätt. De berättar i ord och vackra bilder om sitt dagliga arbete, om självplock, kurser och om buketter som finns att köpa.

7. Flera höga träd som växer tätt tillsammans.
    18 augusti 2022

Kläder i poppel kan frigöra mark till matproduktion

Poppelsplagg i stället för bomullsblus. Livsmedelsproduktion i stället för bomullsodling. Det kan bli framtiden, menar forskarna bakom en modell för tillverkning av textil från snabbväxande poppel.

8. Två laboratorieflaskor fyllda med en grön vätska
    18 augusti 2022

Mikroalger odlade i saltvatten tillverkar värdefulla ämnen

Odling av mikroalger kan rena Östersjöns problematiska vatten, menar kemister vid Umeå universitet som dessutom upptäckt att närvaron av salt får algerna att producera mängder av värdefulla karotenoider.

9. Händer som håller ett ljust jätteostron lika stort som en hand.
    17 juni 2022

Lupiner, björnloka och smaskiga jätteostron – så tar vi kål på dem

Lupin och jätteloka översvämmar vägrenarna, parkslide väller in från grannens tomt, vi trampar illa på vassa jätteostron. Allt fler främmande invasiva arter invaderar och hotar den biologiska mångfalden. En lösning är att äta upp dem.

10. 28 april 2022

Komposten kan bli en klimatbov

När vi komposterar vårt organiska avfall gör vi en insats för miljön – eller? Faktum är att det kan vara tvärtom: en kompost som sköts på fel sätt släpper ifrån sig växthusgaser. Den japanska metoden bokashi har däremot låga utsläpp, visar forskning.

11. 6 april 2022

Grönare städer om hyresgäster får bestämma

Genom att göra det möjligt för hyresgäster att förvalta den egna gården, huset och närmiljön, kan man få ett engagemang och lärande kring natur- och klimatfrågor visar forskning från Högskolan i Gävle.

12. 30 mars 2022

Restvatten från livsmedelsindustrin boostar algodlingar

Processvatten från livsmedelsindustrin fungerar utmärkt som gödning i landbaserade algodlingar. Algerna växer snabbare och deras proteininnehåll mångdubblas. Processvatten går alltså från att vara en kostnad till att bli en resurs i livsmedelsindustrin.

13. 9 mars 2022

Krångliga regler hindrar hobbyodling till havs

Intresset för småskalig odling av musslor och alger är stort. Men för att underlätta odlingen krävs enklare tillståndsprocesser. Det visar utvärderingen av ett pilotförsök med marina kolonilotter.

14. 21 december 2021

Ekologisk odling inte alltid bättre för miljön

Är ekologisk odling bättre för miljön än konventionell odling? Svaret beror på hur man mäter. Tittar man på mängden livsmedel kan ekologisk odling till och med leda till större mängd växthusgaser.

15. 9 december 2021

Pepparkakan går tillbaka till framtiden

Den 9 december firas pepparkakans dag. Även om den inte slagit igenom lika starkt som kanelbullens dag, är december tveklöst pepparkakans månad för svenska folket. Läs måltidsforskaren Richard Tellströms betraktelse över pepparkakan genom tiderna.

16. 14 oktober 2021

RNA kan bekämpa potatisbladmögel

Genom att spruta ut RNA på bladen skulle man kunna bekämpa potatisbladmögel. Metoden släcker ner de gener hos skadegöraren som annars kan infektera växten. Metoden är effektiv, miljövänlig, GMO-fri och har potential att sänka kostnaden för lantbrukarna.