1. Kvinna funderar på en bänk i skogsmiljö.
    17 april 2024

Immunceller påverkar risk för återfall vid svår bröstcancer

Kvinnor med trippelnegativ bröstcancer, och hög nivå av immunceller i tumörerna, har lägre återfallsrisk efter operation. Det visar en studie från forskare vid bland annat Göteborgs universitet.

2. Blodkärl där fett rör sig och samlas vid väggarna
    15 mars 2024

Immunceller i levern äter upp skadligt kolesterol

Höga kolesterolnivåer får leverns immunceller att rycka ut till kroppens försvar. En studie visar att de snabbt bekämpar det ”onda” kolesterolet, som kan skada blodkärlen och orsaka åderförfettning.

3. Astronaut flyter i rymde, ovanför jorden
    22 januari 2024

Så klarar kroppen en resa till Mars

Musklerna förtvinar och immunförsvaret försvagas i tyngdlöshet. Och ingen vet hur rymdstrålningen påverkar oss i längden. Forskare undersöker hur vår biologi skulle klara den långa resan till Mars.

4. En vit dryck hälls upp i genomskinligt dricksglas på bord.
    10 januari 2024

Tarmbakterier kan påverka effekten av covidvaccinet

Den som har många ”goda” bakterier i tarmarna har ökad chans att få en god effekt av covid-vaccin. Det visar en ny studie från Karolinska Institutet. I framtiden kan man eventuellt ge vissa människor en dos med nyttiga bakterier inför vaccinationer, menar forskaren och läkaren Piotr...

5. 4 oktober 2023

Immunförsvarets åldrande kan avslöjas med datortomografi

Det lilla organet thymus är lite av en doldis som kan spela roll för immunförsvaret även hos vuxna. Med tiden förändras utseendet – men takten kopplas till både kön, ålder och livsstil. Det visar ny forskning där fynden tyder på att thymus även kan spegla immunförsvarets åldrande.

6. 31 augusti 2023

Pollen aktiverar tidiga mastceller i blodet

Under björkpollensäsongen ökar mängden förstadieceller till mastceller hos astmapatienter – särskilt hos personer med svåra symtom. Det visar en studie.

7. 21 augusti 2023

Därför drabbas vissa värre av mördarbakterier

Infektioner som orsakas av invasiva streptokocker, eller mördarbakterier, kan vara livshotande. Men varför får vissa människor ett värre sjukdomsförlopp? Enligt en studie finns svaret i våra gener.

8. 7 augusti 2023

Tre doser covidvaccin ger skydd för extra sårbara patienter

Även personer som riskerar att bli svårt sjuka i covid-19 kan få ett bra skydd efter tre doser mRNA-vaccin. Det visar en studie på patienter med nedsatt immunförsvar.