Illustration av cancerceller.
Artikel från forskning.se

Forskare vid Karolinska institutet har utvecklat en målsökande cancerbehandling som utnyttjar kroppens egen “flaskpost” – små membranbubblor. En studie visar att behandlingen minskar tumörers tillväxt och förbättrar överlevnaden hos möss.

För att kroppens celler ska kunna kommunicera med varandra skickar de ut små membranbubblor, så kallade extracellulära vesiklar. De finns utanför cellerna och innehåller olika signalmolekyler.

Intresset för de här små bubblorna – som ibland kallas för kroppens flaskpost – har ökat på senare år eftersom de skulle kunna användas för att leverera läkemedel i kroppen.

Antikroppar söker upp tumörer

Nu har forskare vid Karolinska institutet, KI, lyckats skapa en målsökande cancerbehandling genom att ladda membranbubblorna med cytostatika och fästa antikroppar som riktas mot tumörceller på bubblornas yta.

Förutom att vara målsökande fungerar antikropparna som en form av immunterapi, som resulterar i en förstärkt effekt.

När behandlingen injicerades i möss med bröstcancer eller melanom såg forskarna att tumörernas tillväxt minskade. Även överlevnaden förbättrades.

– Genom att koppla olika antikroppar till extracellulära vesiklar kan vi styra dem mot i princip vilken vävnad som helst. Därför har behandlingen potential att användas mot andra svårbehandlade cancerformer, men även andra sjukdomar eftersom membranbubblorna kan laddas med andra typer av läkemedel också, säger forskaren Oscar Wiklander vid institutionen för laboratoriemedicin på KI.

Färre biverkningar

Förhoppningen är att behandlingen ska ge en mer specifik och kraftfull effekt på tumörcellerna jämfört med dagens behandlingar, men utan att påverka frisk vävnad.

Forskarna vill nu undersöka om olika kombinationer av antikroppar och läkemedel kan göra behandlingen ännu mer målstyrd och effektiv.

– Vi vill bland annat undersöka möjligheten att leverera mRNA som cancerläkemedel. I slutändan är vår förhoppning att detta kan leda till en ny typ av behandlingsplattform som kan förbättra behandlingseffekten och minska biverkningarna vid svårbehandlade sjukdomar, särskilt cancer, säger Samir EL Andaloussi, professor vid institutionen för laboratoriemedicin.

Antibody-displaying extracellular vesicles for targeted cancer therapy, Nature Biomedical Engineering.