1. Illustration av spermier som närmar sig ett ägg.
    15 mars 2024

Så skyddar sig ägget mot befruktning av flera spermier

Efter att ett ägg har blivit befruktat av en spermie stramas det omgivande ägghöljet åt. Det skyddar ägget från att fler spermier tar sig in, visar ny forskning – som också kastar ljus över möjliga orsaker till kvinnlig infertilitet.

2. Blodkärl där fett rör sig och samlas vid väggarna
    15 mars 2024

Immunceller i levern äter upp skadligt kolesterol

Höga kolesterolnivåer får leverns immunceller att rycka ut till kroppens försvar. En studie visar att de snabbt bekämpar det ”onda” kolesterolet, som kan skada blodkärlen och orsaka åderförfettning.

3. Person med joggingskor ställer sig på en våg
    12 mars 2024

Östrogen ger skydd mot fettlever

Hormonet östrogen tycks skydda mot sjukdomen fettlever, som drabbar allt fler med fetma. Ett nytt läkemedel utvecklas även för att behandla fettlever och levercancer.

4. Droppställning i sjukhuskorridor
    27 februari 2024

Upptäckt visar hur inflammation snabbt sprids i kroppen

En studie visar att vesiklar – små blåsor på cellernas yta – har stor betydelse för spridning av inflammationer. Det kan vara en förklaring till att antikroppsbehandling vid sepsis inte alltid fungerar.

5. Makrofager angriper bakterier
    14 februari 2024

Störd cellfunktion bakom typ 2-diabetes vid fetma

Störd funktion hos kroppens städarceller kan vara en del av förklaringen till att vissa med fetma drabbas av typ 2-diabetes, men andra inte. Det visar en studie.

6. Makrofager angriper bakterier
    14 februari 2024

Störd cellfunktion bakom typ 2-diabetes vid fetma

7. 12 februari 2024

Blockerat protein väcker hopp om bromsad cancertillväxt

Forskare har hittat en läkemedelskandidat som kan bromsa skadlig aktivitet av så kallade aquaporiner - ett protein som spelar roll vid cancer. Förhoppningen är att minska leukemicellers förmåga att växa.

8. Öga i närbild
    2 februari 2024

Ögat kan spegla hur levern mår

Leverceller kan transplanteras till ögat och bli ett fönster in till kroppen. Metoden används idag på möss, men forskarna hoppas kunna följa leverns roll i sjukdomar som obesitas, typ 2-diabetes och fettlever.