1. Droppställning i sjukhuskorridor
    27 februari 2024

Upptäckt visar hur inflammation snabbt sprids i kroppen

En studie visar att vesiklar – små blåsor på cellernas yta – har stor betydelse för spridning av inflammationer. Det kan vara en förklaring till att antikroppsbehandling vid sepsis inte alltid fungerar.

2. Malariamygga med droppe blod sitter på hud
    21 februari 2024

Kiss från kor fångar malariamyggor

Myggor som sprider malaria gillar att dricka energigivande kiss från kor. Forskare har därför imiterat den lockande doften för att fånga in myggor i Afrika.

3. Kvinna med munsår
    19 februari 2024

Herpesvirus dubblerade risken för demens

Personer som haft munsårsvirus löper dubbelt så stor risk att utveckla demens. Det visar en ny studie som bekräftar forskning att herpesvirus kan vara en riskfaktor.

4. Barn vårdas på sjukhus.
    26 januari 2024

Vart tredje barn får livslånga skador efter hjärnhinneinflammation

En av tre som drabbats av bakteriell hjärnhinneinflammation som barn lever med permanenta neurologiska funktionsnedsättningar efter infektionen. Det visar en registerstudie.

5. Blodkärl som meandrar, närbild.
    11 januari 2024

Ett steg närmare ny behandling av svåra infektioner och sepsis

En ny behandlingsstrategi för bakterieorsakad infektion och sepsis utvecklas nu av forskare vid Lunds universitet. I en studie har forskarna visat hur det går att oskadliggöra giftiga ämnen från bakterier.

6. Människor går på stadsgata, sommartid.
    1 november 2023

Risk för allvarlig infektion även vid lågaktiv tarmsjukdom

Inflammatorisk tarmsjukdom, IBD, utgör en oberoende riskfaktor för allvarlig infektion, även vid mycket låg nivå av tarminflammation. Det framgår av en ny studie.

7. 30 oktober 2023

Hygienrutiner följs inte alltid vid rotfyllningar

God hygien och handsprit är viktigt för att mota bakterier och undvika infektioner vid rotfyllningar. Men riktlinjerna kring vårdhygien följs inte fullt ut inom allmäntandvården, visar en avhandling.

8. 25 oktober 2023

Postcovid kopplas inte till skador i hjärnan

Postcovid tycks inte bero på en pågående infektion i hjärnan eller en aktiv hjärnskada. Det visar en studie vid Göteborgs universitet.