1. Varningsskylt för fästingar i en skog.
    4 april 2024

Så tar sig farligt fästingvirus in i cellerna

Forskare vet nu hur det fästingburna viruset som orsakar Krim-Kongo blödarfeber tar sig in i kroppens celler. Det här är betydelsefullt för att kunna utveckla läkemedel mot den dödliga sjukdomen.

2. Malariamygga med droppe blod sitter på hud
    21 februari 2024

Kiss från kor fångar malariamyggor

Myggor som sprider malaria gillar att dricka energigivande kiss från kor. Forskare har därför imiterat den lockande doften för att fånga in myggor i Afrika.

3. Bin flyger in mot kupa
    17 januari 2024

Invasivt kvalster stort hot mot honungsbin

Varrokvalster har haft stor påverkan på vilka virus som finns hos bin, visar en internationell studie. Resultaten är viktiga för att kunna övervaka honungsbins hälsa.

4. Traktor besprutar ett fält med majsplantor.
    12 december 2023

Så kan åkrarna krylla av nyttiga kryp

Insekter och andra kryp som lever på åkrar bidrar till att främja grödornas tillväxt. I en avhandling har forskare studerat hur de kan trivas och bli bra medhjälpare till odlare.

5. Gråbrun nattfjäril sitter på ett löv
    7 december 2023

Nattfjärilar på rejäl frammarsch i Sverige

Har du sett ovanligt många fjärilar fladdra omkring under sommarnätterna? Forskning kan visa att två nattflygande arter – som förr knappt fanns – nu blivit mycket vanliga.

6. Slända med blå kropp sitter på ett blad
    15 november 2023

Mysteriet med flicksländans färger är löst

Honorna hos kustflicksländan kan ha ett utseende som gör att de liknar hannar. Hur det här kommer sig har gäckat forskarna, men nu har de löst den genetiska gåtan.

7. 20 september 2023

Varm nordisk sommar följdes av fler dödsfall i malaria

Insektsburna sjukdomar riskerar spridas norrut i takt med ett varmare klimat. En avhandling, som tittat på historiska utbrott av malaria i Norden, visar att en varm sommar gav fler dödsfall i sjukdomen året efter.

8. 24 augusti 2023

Larver läker sår bättre än antibiotika – om vi låter dem

Larver kan både mätta oss och läka svåra sår bättre än både antibiotika och kirurgi. Om de får. Äckelkänslor kan lura oss att undvika också det som är bra för oss, visar forskning.