1. Kran arbetar vid berg med gruvdrift.
    19 april 2024

Mänsklig aktivitet hotar livet i underjorden

Långt ner i berggrunden finns ett känsligt ekosystem där mängder av mikroorganismer lever. Men gruvdrift och andra mänskliga aktiviteter kan störa livet i underjorden dramatiskt, enligt en studie.

2. Mätstationer på tundran.
    18 april 2024

Så påverkar varmare klimat kolutsläppen från tundran

Ett team med över 70 forskare från olika länder har simulerat effekterna av ett uppvärmt klimat i 28 områden med tundra runt om i världen, skriver Umeå universitet i ett pressmeddelande. För att göra detta har forskarna använt sig av så kallade öppna kammare, OTC. De fungerar ungefär...

3. 14 mars 2024

Så kan illegal timmerexport avslöjas

Med hjälp av en ny metod kan forskare se var ett träd har blivit avverkat. Målet är att bekämpa illegal timmerexport från Ryssland och Belarus.

4. Närbild på humla och rosa klöver.
    29 februari 2024

Så kan betesmarker återställas för att gynna växter och insekter

Hur kan betes- och gräsmarker restaureras på bästa sätt för att förbättra den biologiska mångfalden? En studie visar att insekter snabbt kommer tillbaka, men omgivningen är viktig för att samspelet med växter ska fungera bra.

5. En äldre människas hand håller i en kaffekopp, närbild. Färggranna kläder i bakgrunden.
    27 februari 2024

Högst kvalitet på äldreboenden utan vinstkrav

Sveriges bästa icke-kommunala äldreboenden drivs av aktörer utan vinstsyfte, visar ny forskning.

6. Stavformad stenbit med mineraler
    16 februari 2024

Nya ledtrådar till uråldrigt liv på jorden

Redan för 3.4 miljarder år sedan fanns livsformer som bildade tidiga ekosystem. Det visar analyser av stenprover i Sydafrika.

7. Mangrove vid vatten
    1 februari 2024

Mangroveskogar är bättre kolfångare än väntat

Det är känt att mangroveskogar och salta våtmarker binder kol. Men de här tidvattenlandskapen är mer effektiva kolfällor än forskare hittills trott.

8. Höga täta växter under vattenyta.
    16 januari 2024

Stilla havets tångskogar var tidigt på plats

Kelpskogar – som är viktiga för havens ekosystem – är betydligt äldre än vad forskare trott. Det visar nya fossilfynd från Stilla havet.

9. Lövgroda klättrar i en buske
    16 januari 2024

Förbättrad övervakning kan skydda genetisk mångfald

Genetisk mångfald är avgörande för att arter ska kunna anpassa sig till klimatförändringar, som redan drabbar till exempel groddjur. Men insatser för att övervaka situationen varierar stort inom EU, visar en studie.

10. Människor i båtar handlar vid floden
    22 november 2023

Miljontals människor hotas av ökade risker i floddeltan

Många av världens deltaområden riskerar att kollapsa i framtiden, men det beror inte främst på klimatförändringar. Snarare är befolkningstillväxt och dålig beredskap ett större hot, särskilt i Asien och Afrika.

11. 23 oktober 2023

Stor artrikedom gynnar lagring av kol

Savanner och andra gräsmarker är viktiga för att binda kol i marken. Men lagringen riskerar att minska i takt med förlusten av biologisk mångfald, visar en global studie.

12. Myr med vatten
    20 oktober 2023

Så har våtmarker utvecklats – från istid till nu

Genom tusentals år har våtmarker längs Norrlands kust blivit viktiga miljöer för att lagra kol. Men hur har myrarnas värld vuxit fram? En avhandling har undersökt ett långsamt recept med många ingredienser.

13. Sjö med grönska på två sidor, stenar i vattnet. Sommartid.
    16 oktober 2023

Årstiden styr vilka kemikalier som hittas i vattendrag

Det förekommer tydliga säsongsvariationer vad gäller miljöföroreningar i vattendrag och sjöar. UV-filter från solkrämer hittas främst under sommaren, till exempel.

14. 13 oktober 2023

Kallare klimat och syrerika hav gynnade urtida ekosystem

Förändringar i syresättning och klimat hade stor betydelse för marina miljöer och ekosystem under en viktig fas i livets utveckling. Det visar en studie.

15. Vy över Malmö, hav i bakgrunden.
    10 oktober 2023

Stadsbarn som bor nära grönska tycks må bättre

Stadsboende barn som har grönska i närheten av sitt boende uppger ett högre välmående än andra. Och småkryp i staden tycks föredra inhemska träd. Det är några av fynden i ny forskning om städer och ekosystem.

16. 27 september 2023

Svampar städar bland skadlig plast i naturen

Pyttesmå plastpartiklar i naturen skadar organismer som lever i marken. Men svampar tycks ha en förmåga att städa i sin omgivning och mildra plastens påverkan, visar en studie.