1. 10 april 2024

Tidig algblomning kan störa Östersjöns ekosystem

Blomningen av växtplankton startar allt tidigare, visar en studie från Stockholm universitet. Samtidigt har säsongen för djurplankton inte förändrats. Det finns därför en risk att den känsliga balansen i Östersjöns ekosystem rubbas.

2. Två sälar vilar på stenar i vatten.
    27 mars 2024

Jakt och klimatförändringar kan hota Östersjöns sälar

Forskare vid Göteborgs universitet varnar för att dagens jaktkvoter riskerar gråsälens överlevnad i Östersjön på sikt. Slutsatsen utgår från en studie som undersökt effekter av jaktkvoter, tillgång på föda och ett varmare klimat.

3. Liten fisk med taggar på ryggen, under vatten.
    14 februari 2024

Det kan bromsa den oönskade spiggvågen i Östersjön

Allt fler grunda vikar i Östersjön domineras nu av fisken storspigg, snarare än av gädda och abborre. Det är ett stort problem, men det kan finnas öppningar, enligt en ny studie. Det handlar om att ge rovfiskar som gädda och abborre ökad möjlighet att hjälpas åt att äta upp spiggen.

4. Forskare håller en 10-15 centimeter lång mörkgrå smörbult med kraftigt huvud och tjocka läppar.
    7 november 2023

Svartmunnad smörbult – en nykomling som påverkar Östersjöns fiskar

Den invasiva svartmunnade smörbulten har gjort sig hemmastadd i många kustområden. Här tar den för sig av andra fiskar – men kan även själv bli ett byte. Det visar en avhandling som undersökt samspelet med inhemska arter.

5. En torsk simmar mot mörk bakgrund.
    11 oktober 2023

Därför måste stora och äldre fiskhonor få leva

Stora och äldre fiskhonor har en avgörande betydelse för återhämtningen hos kommersiellt fiskade fiskbestånd. Nu presenterar forskare ett nytt mått för att få fler stora fiskar att klara sig.

6. 22 september 2023

Metan bubblar från Östersjöns djupa bottnar

Forskare har undersökt Östersjöns allra djupaste delar och gjort en oväntad upptäckt. Här pågår stora utsläpp av metangas – med intensiva bubblor som kan stiga över 300 meter.

7. 27 juni 2023

Bred mix av havssallat finns längs kusterna

20 olika arter havssallat växer i svenska kustvatten. Det är långt fler av de ätbara algerna än forskare hittills känt till.

8. 17 maj 2023

Valspaning kan ge svar om tumlarnas liv

Tumlare är skygga och forskare vill veta mer om hur de lever, men också vilka hot de möter. För att öka kunskapen uppmanas nu allmänheten att rapportera in döda tumlare.

9. Algblomning med grönt vatten vid strandkant
    27 april 2023

Algblomning viktig för Östersjöns fiskar

Cyanobakterier i Östersjön har dåligt rykte, men nu nyanseras bilden. De är nämligen huvudföda för djurplankton som är viktiga för fiskebeståndet.

10. Gädda i en hand
    25 januari 2023

Dystert för Östersjöns gäddor – så kan de räddas

Forskare kan nu bekräfta enstaka larmrapporter om gäddans svåra situation i olika kustområden. En stor mängd data har sammanställts och resultatet är inte positivt: Gäddorna är på nedgång i stora delar av Östersjön.

11. Två torskfiskar simmar nära varandra
    25 januari 2023

Fiskefria zoner blir en chans till revansch för många arter

Fiskar, skaldjur och ekosystem får en möjlighet att återhämta sig i fiskefria områden. Men det finns undantag – och tas förbuden bort kan de positiva effekterna försvinna på några få år. Det visar en rapport från SLU.

12. 23 januari 2023

Metan från blåstång motverkar koldioxidupptag i Östersjön

Blåstångskogarna i Östersjön anses viktiga för att de tar upp och lagrar koldioxid från atmosfären. Men forskare kan nu visa att algerna även ger ifrån sig metan, som till viss del gör dem mindre effektiva.

13. Fören på en brun träbåt, stilla hav och lite land framför.
    12 december 2022

Miljövänlig bottenfärg bäst i forskarnas test

Silikonbaserad färg är bättre än kopparbaserad färg på att hålla borta påväxt från båtbottnar, enligt en studie. En god nyhet för miljön, enligt forskarna.

14. Fyra fångade fiskar ligger på träunderlag
    8 december 2022

Siklöjor i Kalixälven leker på hemmaplan

I norra Sverige och Finland har forskare undersökt arvsmassan hos siklöjan, vars rom ses som en delikatess. De finner bland annat att siklöjor i Kalix älv har genetiska särdrag. Detta är betydelsefull information om en fiskart som är ekologiskt och ekonomiskt värdefull, enligt forskarna.

15. Sanddyner och hav
    17 november 2022

Dödlig stormflod kan inträffa på nytt i Östersjön

Hade vi tagit lärdom av tidigare stormfloder hade vissa områden i södra Sverige sannolikt inte bebyggts. Och katastrofer kan hända igen. Det säger forskaren Caroline Hallin som vill öka kunskapen om stormfloder – bland annat genom att påminna om den katastrofala Backafloden 1872.

16. fångade strömmingar i hög, närbild
    28 oktober 2022

Hårt tryck på sillen i Östersjön redan på 1200-talet

Sill var tidigt var en handelsvara som exporterades långa sträckor. Och sillbestånd i Östersjön kan ha överfiskats redan på 1200-talet, enligt dna-analyser av gamla fiskben.