Mangrove vid vatten
Artikel från Göteborgs universitet

Det är känt att mangroveskogar och salta våtmarker binder kol. Men de här tidvattenlandskapen är mer effektiva kolfällor än forskare hittills trott.

Naturtyper som översvämmas av tidvatten bildar ekosystem som fångar in stora mängder kol. Det kan bidra till att mildra klimatförändringarna. Koldioxiden samlas i växtdelarna och i de gyttjiga jordarna.

Stort flöde av bikarbonat

En ny forskningsrapport från Göteborgs universitet visar att effekten är ännu bättre än man tidigare trott.

– Vi har avslöjat ytterligare lagrat kol i mangroveskogar och salta våtmarker. Våra nya rön visar att en stor del av kolet exporteras till havet bundet i bikarbonat när tidvattnet drar sig tillbaka och förblir löst i havet i tusentals år, säger Gloria Reithmaier, forskare i marin kemi vid Göteborgs universitet.

Bikarbonatet stabiliserar pH-värdet och minskar havsförsurningen.

– Detta bidrag har tidigare förbisetts, säger Gloria Reithmaier.

Bikarbonat är ofarligt och ingår bland annat i bakpulver. I haven används karbonat och bikarbonat för att bygga skal och korallskelett.

Kan vara dubbelt så effektiva

Forskare har analyserat koltransporten i tidvattnet i 45 mangroveträsk och 16 salta våtmarker världen över. När de räknade in bikarbonatexporten från ekosystemen ut i havet fördubblades kolfällans storlek i dessa ekosystem.

– Våra resultat visade att bikarbonatexporten var lika stor som, eller till och med överträffade, mängden kol som lagrats i jorden. Därför har tidigare uppskattningar av dessa blå kolfällor underskattat potentialen för mangrove och salta våtmarker för att mildra klimatförändringarna, säger Gloria Reithmaier.

Miljöer behöver återställas och skyddas

Resultat visar alltså att ekosystem av så kallat blått kol är mer effektiva för att mildra klimatförändringar än vad forskarna tidigare trott.

– Det är nu ännu viktigare att skydda och återställa ekosystem för mangrove och salta våtmarker, säger Gloria Reithmaier.

Flera regeringar har tagit initiativ till att införa så kallade blå koldioxidkrediter för att uppmuntra markägare att återställa och bevara ekosystem för mangrove och salta våtmarker, på samma sätt som med regnskogen.

Carbonate chemistry and carbon sequestration driven by inorganic carbon outwelling from mangroves and saltmarshes, Nature Communications.

Gloria Reithmaier, forskare vid institutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet, gloria.reithmaier@gu.se