1. Snurror av lakrits.
    14 mars 2024

Även små mängder lakrits höjer blodtrycket

I Sverige är lakrits populärt, men det svarta godiset kan ha oönskade effekter. Nu visar en studie att även små mängder lakrits höjer blodtrycket i kroppen och kan belasta hjärtat.

2. Flicka med vintermössa dricker ett stort glas vatten.
    13 februari 2024

Några extra glas vatten per dag kan göra skillnad

Vätskebrist skulle kunna förklara varför en rad allvarliga sjukdomar är vanligare just på vintern när vi dricker mindre vatten. Forskare undersöker nu om man kan minska risken för bland annat diabetes och havandeskapsförgiftning bara genom att dricka vanligt vatten.

3. Kvinna äter cheesecake med en gaffel.
    22 november 2023

Socker ökar suget efter fett

Det pågår en ständig dragkamp mellan socker och fett i kroppen, åtminstone hos flugor men samma sak gäller troligen även för oss människor. En studie visar att för mycket socker i kosten leder till ett ökat sug efter fett.

4. 5 oktober 2023

P-piller kan skydda mot ledgångsreumatism

Kvinnor som äter p-piller har en minskad risk att få ledgångsreumatism. Däremot ökar hormonbehandling i klimakteriet risken att drabbas, visar en studie.

5. En blå karta med vita piller, på rosa och blå yta.
    12 juni 2023

Samband mellan p-piller och depression – och tonåringarna sticker ut

De som börjar med p-piller under tonåren har en 130-procentig högre frekvens av depressiva symtom, enligt en ny studie. Även hos vuxna p-pilleranvändare syns mönstret.

6. Vatten som flödar nedåt ur rör, moln och blå himmel bakom.
    16 maj 2023

Nytt svampliknande material suger upp läkemedelsrester ur vatten

Forskare vid Stockholms universitet har utvecklat ett material som kan fånga in och bryta ner läkemedelsmolekyler från kommunalt avloppsvatten. Det handlar om ett poröst material som har nano-små kanaler och beter sig som ett slags svamp.

7. 15 maj 2023

En enda cigarett kan påverka kroppens östrogen

Kvinnor är känsligare för rökning och effekten kan komma snabbt. En studie visar att en enda nikotindos räcker för att minska nivåerna av ett enzym som styr östrogenproduktionen i hjärnan.

8. Äldre kvinna håller handen över hjärtat
    3 april 2023

Hormon kan hjälpa vid hjärtsvikt

Hungerhormonet ghrelin kan öka hjärtats förmåga att pumpa ut mer blod till kroppen. Det visar en studie på patienter med hjärtsvikt.