1. Man luktar på en citron.
    17 april 2024

Vårt luktsinne styrs av hjärnans förväntningar

Luktsinnet påverkas till stor del av ledtrådar från andra sinnen när förutsägelser om dofter ska göras. Det visar en studie från Stockholms universitet.

2. 9 april 2024

Vad blinda behöver höra för att se bättre

Blinda personer kan få upplevelser som påminner om vad seende får via synen – med riktigt bra syntolkning. Hur syntolkningen beskriver det som syns, men inte hörs, spelar stor roll, visar forskning. Ju mer specifikt och tydligt, desto bättre.

3. Två personer i svarta siluetter sitter i fönster och pratar. Hav och regn utanför.
    22 mars 2024

Så beter sig hjärnan när vi pratar – och lyssnar

Vad händer i hjärnan när vi talar? Och när vi lyssnar på någon? Aktiveras samma områden i hjärnan? Det har forskare vid Stockholms universitet undersökt. Resultaten kan på sikt kasta ljus över hur hjärnan fungerar vid exempelvis autism och adhd.

4. 19 mars 2024

Sjunga tillsammans är mumma för hjärnan

Omkring 600 000 personer i Sverige sjunger i kör. Det är en populär aktivitet för såväl yngre som äldre. Men körsång är inte bara roligt och socialt, utan kan också ge mätbara hälsoeffekter.

5. Man med mobiltelefon mot örat.
    11 mars 2024

Långa mobilsamtal ökar inte risken för hjärntumör

Personer som pratar mycket i mobiltelefon har inte högre risk att drabbas av hjärntumör än andra. Det visar en stor internationell studie.

6. Äldre person tränar gång under rehablitering
    20 februari 2024

Blodtest förutsäger funktionsförmåga vid stroke

Ett ultrakänsligt blodtest som speglar hjärnskadan vid akut ischemisk stroke – och förutsäger funktionsförmåga. Upptäckten kan få stor betydelse framöver, menar forskarna bakom en ny studie.

7. Slinga med hjärtan lyses upp
    13 februari 2024

Kärlekens kemi får känslorna att rusa

Känner du dig lite extra kär och galen inför Alla hjärtans dag? Katja Valli, professor i kognitiv neurovetenskap, reder ut hur kärlekens kemiska cocktail påverkar hjärnan.

8. Barn i sexårsåldern sitter på stol omgiven av bokhyllor och tittar i en bok.
    9 februari 2024

Hjärnan har en medfödd kunskapsresistens

Våra hjärnor är "programmerade" så att vi tenderar att lyssna mest på de människor som vi gillar – och lyssna mindre på dem vi ogillar. Det har forskare i neuropsykologi visat i ett nytt experiment.