1. Blod i provrör på ett labb
    28 februari 2024

Blodprov lika bra som ryggvätskeprov för att upptäcka alzheimer

Ett blodprov är lika träffsäkert – och i vissa fall överlägset – ryggvätskeprov för att ställa en alzheimerdiagnos. Det visar en studie.

2. Kvinna i rosa skjorta döljer ansikte i händerna
    30 januari 2024

Hjärnprotein kan skydda kvinnor mot alzheimer

Aktivering av ett speciellt protein i hjärnan skulle kunna skydda kvinnor från att utveckla demenssjukdomar som alzheimer. Det visar en studie som gjorts på möss.

3. Vasaloppet, många skidåkare åker.
    29 januari 2024

Därför kan träning skydda hjärnan mot sjukdomar

Vasaloppsåkare verkar mer sällan än andra drabbas av vaskulär demens och depression. Så här kan det hänga ihop, i hjärnan.

4. Person med kort grått hår och brun jacka sitter på bänk i stadsmiljö, rygg och bakhuvud syns.
    6 november 2023

Hög biologisk ålder kan öka risk för demens och stroke

Människor vars biologiska ålder är högre än den faktiska kronologiska åldern löper en ökad risk att drabbas av stroke och demens. Det framgår av en studie från Karolinska Institutet.

5. Illustration av kopplingar, synapser, mellan nervceller.
    1 november 2023

Förändringar i cellernas kraftverk tidigt tecken på alzheimer

Långt före symtom på Alzheimers sjukdom förändras energibalansen i hjärnceller som är viktiga för närminnet. Det visar en studie på möss.

6. Hjärnavbildningar på rad
    18 oktober 2023

AI gör datortomografi smartare och bättre

Forskare från Göteborgs universitet har tagit fram en ny metod som ger bättre information om kroppen vid så kallad datortomografi. Metoden kan göra det lättare att hitta exempelvis demens hos människor, enligt forskarna.

7. 17 oktober 2023

Tidsuppfattning kan avslöja demens

För en demenssjuk kan tio minuter kännas som en dag. Ny forskning visar att elektroniska kalendrar är en bra hjälp i vardagen. Men studien visar också att en mätning av människors tidsuppfattning skulle kunna leda till att fler får diagnos och insatser tidigt.

8. 12 oktober 2023

Därför kan högt blodtryck skada kärlen

I en studie har forskare undersökt en speciell sensor som reglerar blodtrycket i kroppen. I takt med ökad ålder försämras den skyddande funktionen, något som kan förvärra skador i kärlen och driva på hjärt-kärlsjukdomar.