1. 10 augusti 2023

Så kan örat meddela hjärnan om hörseln skadats

En gåtfull signal från innerörat har gäckat forskare i 70 år. Men enligt en ny studie kan den spela en viktig roll för att informera hjärnan om att hörseln fungerar - eller skadats.

2. 23 maj 2023

Lite buller räcker för att störa koncentrationen

Vår arbetsprestation blir sämre om vi utsätts för buller även med så låg ljudstyrka som 40 decibel. Det motsvarar vanligt bakgrundsljud i kontorsmiljöer och kök.

3. Man med skägg, i profil, läser bok för liten bebis som sitter i mannens famn
    30 november 2022

Nedsatt hörsel hos barn kan bero på mitokondriell sjukdom

När ett barn visar sig ha nedsatt hörsel – tänk då på att orsaken kan vara mitokondriell sjukdom. Det säger forskare efter att ha gjort en studie om barn och hörselnedsättning.

4. 7 oktober 2022

Tinnitus kan lindras med anpassad hörapparat

Genom att noga prova ut och programmera hörapparaten utifrån varje enskild patients öra, kan den lindrande effekten på tinnitus fördubblas. Det visar forskning från Lunds universitet.

5. 28 september 2022

Ny bild av hur vår hörsel fungerar

En stor del av vår förmåga att uppfatta musik och tal fungerar på ett annat sätt än man tidigare trott. Upptäckten kan göra det möjligt att förbättra de implantat som används som hörselhjälpmedel idag.

6. 14 september 2022

Uggla kan ge räddning för hörselskadad

Hörselbenet hos hornugglan kan tjäna som förebild till framtida hörselproteser, eftersom det är stabilt och har god förmåga att vidarebefordra ljud. Det visar en avhandling från Umeå universitet.

7. 4 juli 2022

Bättre hörsel med öron som en krokodil

Krokodiler har bra hörsel livet ut. Tricket – som människor inte kan – är att bilda nya hårceller i örat. Kunskap om hur krokodilerna gör kan hjälpa människor med nedsatt hörsel.

8. Fläkt
    21 april 2022

Tysta fläktar kan göra oss friskare

En doktorand vid Chalmers har lokaliserat skadliga ljud från fläktarna i våra ventilationssystem. Och skapat en helt tyst fläkt – utan de farliga tonala ljuden. Brus i inomhusmiljö är en hälsorisk och kan påverka barns kognitiva utveckling.