1. Blod i provrör på ett labb
    28 februari 2024

Blodprov lika bra som ryggvätskeprov för att upptäcka alzheimer

Ett blodprov är lika träffsäkert – och i vissa fall överlägset – ryggvätskeprov för att ställa en alzheimerdiagnos. Det visar en studie.

2. Kvinna i rosa skjorta döljer ansikte i händerna
    30 januari 2024

Hjärnprotein kan skydda kvinnor mot alzheimer

Aktivering av ett speciellt protein i hjärnan skulle kunna skydda kvinnor från att utveckla demenssjukdomar som alzheimer. Det visar en studie som gjorts på möss.

3. Proteiner fångas i kammare, som ser ut som runda behållare.
    20 november 2023

Pyttesmå proteinfällor kan ge svar om sjukdomar

Vid alzheimer och ALS bildas klumpar av proteiner. Nu har forskare utvecklat en metod där proteinerna fångas in i en nanofälla för att studeras. Förhoppningen är att bättre förstå skadliga mekanismer i sjukdomarnas tidiga fas.

4. Illustration av kopplingar, synapser, mellan nervceller.
    1 november 2023

Förändringar i cellernas kraftverk tidigt tecken på alzheimer

Långt före symtom på Alzheimers sjukdom förändras energibalansen i hjärnceller som är viktiga för närminnet. Det visar en studie på möss.

5. 5 oktober 2023

Grafenoxid väcker hopp om att bromsa alzheimer

Behandling med nanomaterialet grafenoxid kan minska den skadliga process som stör hjärnans funktioner vid Alzheimers sjukdom. Det visar en studie på jästceller.

6. 4 oktober 2023

Långvarig stress kopplas till ökad risk för alzheimer

Det kan finnas ett möjligt samband mellan kronisk stress och demenssjukdom. Risken att drabbas är liten, men personer under 65 år med utmattningssyndrom och depression får i högre grad Alzheimers sjukdom. Det visar en studie.

7. Äldre par sitter på en bänk
    30 juni 2023

Celler rensas från plack med ny metod

En ny metod för att rensa celler från skadliga proteinplack har testats i en studie. Förhoppningen är att tekniken i framtiden kan öka förståelsen för sjukdomar som alzheimer.

8. 12 april 2023

Sockermolekyl i blodet kan förutse alzheimer

Förändrade nivåer av glykaner, eller sockermolekyler, i blodet kan visa risken för Alzheimers sjukdom tio år i förväg. Upptäckten av biomarkören kan underlätta screening för tidig diagnos.