1. Lövsångaren har grönt bröst och grå vingar.
    5 mars 2024

Dyster trend för Sveriges vanligaste fågel

Lövsångarna har blivit betydligt färre i Sverige. Den senaste räkningen av ringmärkta fåglar visar att den vikande trenden tycks fortsätta.

2. Hackspett med rött huvud i ett träd
    1 mars 2024

Insatser för att rädda vitryggig hackspett räcker inte

Under 20 år har lövskog återställts för att gynna den vitryggiga hackspetten. Nu visar en studie att restaurerade områden inte lever upp till hackspettarnas speciella behov.

3. Närbild på en kungsörns huvud.
    12 februari 2024

Färre lyckade häckningar för Sveriges kungsörnar

Antalet lyckade häckningar i revir med kungsörn minskade under 2023. En förklaring kan vara mycket snö och sämre tillgång på föda.

4. Trast med bruna vingar och vitt bröst med bruna fläckar.
    9 februari 2024

Fåglarna krymper – men varmare klimat inte boven

Under de senaste årtiondena har många fåglar blivit mindre. Forskarna har trott att det allt varmare klimatet är anledningen till att djuren krymper. En ny studie från Lunds universitet visar att det förmodligen inte stämmer.

5. Rödhake sitter på en gren med öppen näbb.
    24 januari 2024

Daglig sångträning krävs för att charma fågelhonor

Fågelhonor uppskattar vacker sång och är mycket kräsna lyssnare. Om kärlekskranka hannar ska lyckas fånga deras uppmärksamhet gäller det att inte slarva med dagliga sångövningar.

6. Svart och vit fågel som liknar en pingvin
    20 december 2023

Människans fel att många fåglar utrotats

På många av världens öar har fåglar försvunnit i snabb takt. Människan kan ha bidragit till att cirka 1 400 fågelarter nu är utdöda, enligt en studie.

7. Gråbrun fågel med vitt bröst
    19 december 2023

Nya lärkor har upptäckts i Afrika

Släktbanden mellan olika lärkor i Afrika har tidigare inte varit helt tydligt. Men nu har forskare undersökt arternas bakgrund och justerat grenarna i släktträdet.

8. Struts med huvud i närbild
    10 november 2023

Strutsen håller huvudet kallt – och lägger fler ägg

Strutshonor kan reglera värme och skydda sitt huvud mot överhettning. Det gör att de kan producera fler ägg under perioder med varmare temperaturer. Det visar forskning från Lunds universitet.