Artikel från Uppsala universitet

Kvinnor är känsligare för rökning och effekten kan komma snabbt. En studie visar att en enda nikotindos räcker för att minska nivåerna av ett enzym som styr östrogenproduktionen i hjärnan.

Det är känt sedan tidigare att kvinnor och män reagerar olika på rökning. Kvinnor är till exempel mer sårbara för ärftlighet i samband med rökning och får också fler återfall.

Behandling med nikotinersättning verkar även vara svårare för kvinnor och de löper större risk att utveckla sjukdomar som kopplas till rökning, till exempel hjärtinfarkt och lungcancer.

Men för att ta fram mer individanpassade behandlingar mot rökning behöver forskare veta mer om könsskillnaderna.

Nikotin har direkt effekt

I en ny studie har forskare vid Uppsala universitet undersökt nikotinets påverkan på tio friska kvinnor.

Kvinnorna fick en dos nikotin genom näsan och injicerades samtidigt med ett radioaktivt spårämne som märker en molekyl som binder till enzymet aromatas, ett enzym som ansvarar för syntesen av östrogen.

Genom hjärnskanning med hjälp av magnetresonanstomografi, MR, och positronemissionstomografi, PET, kunde forskarna visualisera både mängden aromatas och var det fanns i hjärnan.

Kan även påverka andra funktioner

Resultaten visar att en engångsdos nikotin måttligt minskade tillgången på enzymet i de studerade kvinnornas hjärnor, särskilt i thalamus där den högsta nivån av aromatas-bindning finns.

–  Det här är första gången som denna hämmande effekt på aromatas har visats hos människor. Dessa resultat får oss att tro att nikotinets effekt på östrogenproduktionen kan ha en betydande inverkan på hjärnan, men kanske också på andra funktioner så som reproduktionssystemet. Vi måste undersöka detta ytterligare, säger forskaren Erika Comasco vid Uppsala universitet.

Erika Comasco konstaterar också att studien är utförd på relativt få kvinnor och att mer forskning behövs för att förstå dessa mekanismer bättre.

Acute nicotine exposure blocks aromatase in the limbic brain of healthy women: A [11C]cetrozole PET study, Comprehensive Psychiatry.

Erika Comasco, forskare vid institutionen för kvinnors och barns hälsa och SciLifeLab vid Uppsala universitet, erika.comasco@neuro.uu.se