1. I mitten ses ett lysande gasformation. Små galaxer dyker upp runt omkring.
    26 februari 2024

Ny supersimulering ger säkrare svar om galaxernas barndom

Superdatorer kan göra simuleringar av hur galaxer, stjärnor och planeter bildades, men modellerna har haft en del brister. Nu har forskare rättat till felkällor för att kunna göra supersimuleringar.

2. 23 februari 2024

Mysteriet är löst – supernovan blev en neutronstjärna

Vad hände efter att supernovan SN 1987A exploderade? Efter nära fyra decennier har James Webb-teleskopet gett astronomerna ett efterlängtat svar. Det bildades en neutronstjärna.

3. Rymdstationen kretsar runt jorden
    26 januari 2024

Stamceller utforskas under rymdresa

Hur påverkas stamceller av tyngdlöshet? Det vill forskare vid Uppsala universitet ta reda på. Flera miljoner stamceller har därför följt med till den internationella rymdstationen ISS, där experiment ska utföras av astronauter.

4. Astronaut flyter i rymde, ovanför jorden
    22 januari 2024

Så klarar kroppen en resa till Mars

Musklerna förtvinar och immunförsvaret försvagas i tyngdlöshet. Och ingen vet hur rymdstrålningen påverkar oss i längden. Forskare undersöker hur vår biologi skulle klara den långa resan till Mars.

5. 15 januari 2024

Exploderande stjärna blev svart hål – och sög in följeslagare

Astronomer har fått ökad förståelse för hur svarta hål bildas. En studie visar hur en exploderande supernova drivs av ett svart hål som konsumerar en stjärnkompanjon.

6. En samling teleskop med antenner riktade mot rymden
    18 december 2023

Molekyler visar vägen till stjärnfabriker i avlägsna galaxer

Forskare har studerat två starkt lysande galaxer där stjärnor bildats i snabb takt. Här finns spår av många olika molekyler, som kan bli viktiga ledtrådar till galaxernas beteende i universums tidiga fas.

7. Fyra forskare undersöker bergmiljö
    18 december 2023

Omtvistad krater på Grönland orsakad av jättemeteorit

Gåtan är löst. Forskare kan nu slå fast att Maniitsoq-strukturen på sydvästra Grönland är en krater efter en jättemeteorit som slog ned för tre miljarder år sedan.

8. Bild med förstoring av ett tätt kluster av lysande stjärnor.
    1 december 2023

Mystiska bebisstjärnor i Vintergatans mitt har daterats

Forskare har lyckats få ny kunskap om tre stjärnor i Vintergatans hjärta. Stjärnorna är ovanligt unga och har en förbryllande kemisk sammansättning.