Skola
-
Lärare duckar för känsliga ämnen
Att diskutera frågor som rör religion, rasism och abort i skolan kan vara så svårt att lärare helt undviker frågorna. Men lärare måste våga utmana och ifrågasätta elevers åsikter, säger forskarna. Hur ska man prata om laddade ämnen i skolan?
-
Alla barn måste inte traggla läsning
Lyssna istället för att läsa. Och prata in text istället för att skriva den. Det kan vara framgångskoncept för en del barn och unga i skolan, visar en ny doktorsavhandling från Linnéuniversitetet. – Trägen lästräning hjälper inte alla barn. Alla barn har rätt att lära sig att...
-
Nytt spel ger elever koll på klimatsmart mat
Skolelever har bristande kunskaper om matens miljöpåverkan, enligt ämneslärare som besvarat en enkät. Därför lanserar nu forskare vid SLU ett datorspel som kan användas i undervisningen.
-
Den otekniska flickan är en myt
Flickor i årskurs tre är fulla av självförtroende och intresse för teknik. Ett par år senare är mycket av det borta. I sin doktorsavhandling vid Linköpings universitet drar Ulrika Sultan slutsatsen att de satsningar som har gjorts för att öka tjejers teknikintresse är en del av problemet...
-
Elever tar hjälp av ChatGPT i skolarbetet
Innebär artificiell intelligens en hjälp eller stjälp i lärandet? En studie visar att särskilt elever med koncentrationsproblem kan ha nytta av verktyg som ChatGPT. Men forskare ser behov av regler för hur AI ska användas i skolan.
-
Stora brister i skolan – så kan lärarna bli bättre
Många elever förstår inte vad de ska lära sig under lektionerna och får inte tillräckligt stöd. Det visar en rapport som pekar på stora brister i grundskolans undervisning. Men om lärarna får feedback – och pratar mer om hur de jobbar i klassrummen – kan undervisningen bli betydligt...
-
Vanligt med sexuella trakasserier i mellanstadiet
En stor andel pojkar och flickor i mellanstadiet har blivit utsatta för sexuella trakasserier av jämnåriga. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet. Samtidigt visar studierna stora variationer mellan olika skolklasser.
-
Idrottslärare vill ha högre status
I över 200 år har idrottslärare kämpat för att höja sin status. Men trots att lön och utbildning numera är likvärdig, anser de att statusen släpar efter kollegor som undervisar i teoretiska ämnen.
-
Växande klyfta mellan tjejer och killar i skolan
Flickor umgås med varandra och pojkar bildar en egen grupp. Men konsekvensen av uppdelningen blir en tuffare stämning. Det här riskerar att leda till mer mobbning, enligt forskning vid Högskolan i Gävle.
-
Så kan skolor tackla nätmobbning mot lärare
Aggressiva mejl från föräldrar, elever som filmar och lärare som hängs ut i sociala medier. Digital mobbning har blivit ett arbetsmiljöproblem i skolan. Forskare vid Malmö universitet har tagit fram en verktygslåda som hjälper skolor att tackla digital aggressivitet systematiskt.
-
Kuratorer ger trygghet för skolbarn
En avhandling har undersökt skolkuratorns roll inom både skolsystem och elevhälsoteam, men också betydelsen av individuella samtal med barn. Det skriver Umeå universitet i ett pressmeddelande. — Skolkuratorn har en otydlig roll och position i skolan och därmed också i elevhälsoteamet....
-
Nyanlända ungdomar förlorare i gymnasievalet
Ett myller av skolor som är svåra att jämföra. Dessutom saknas stöd och vägledning. En avhandling vid Stockholms universitet lyfter fram tuffa utmaningar när nyanlända ska välja gymnasieskola.
-
Undervisning påverkas av klassens förkunskaper
Sammansättning och förkunskaper i klassen påverkar – och kan begränsa – lärarnas undervisning. Det har i sin tur betydelse för elevernas resultat, enligt en avhandling.
-
Vardaglig svenska kan bli språngbräda till språket
När sfi-elever gör praktik på arbetsplatser får de tillfälle att prata svenska, men även höra slang och dialekter. Det bidrar till att de utvecklas i det nya språket, enligt en studie.
-
Gör mobilförbud verkligen skolan bättre?
Självklart höjer ett mobilförbud kunskapsnivån i skolan, menar politiker. Men alla är inte lika säkra på att det har just den effekten. Frågan är mer komplex än så, menar forskare.
-
Genuin vänskap i skolan är en motkraft till mobbning
Det är viktigt för barn att få ingå i genuina vänskapsrelationer i skolan. En förståelse för det är viktig för att kunna motverka mobbning, enligt ny avhandling.