Skola
-
Elva miljoner satsas på matematik och läsning för barn
Under senare år har forskningen om lärande gjort banbrytande upptäckter. Få av dem tillämpas i klassrummet. Nu satsas drygt tio miljoner kronor på ett projekt där de nyaste rönen inom pedagogik, ämnesdidaktik, psykologi och neurovetenskap ska hjälpa lågstadieelever att räkna och läsa...
-
Regeringens satsning på matematik gav nya arbetssätt men i flera fall saknades tyvärr matematiken
Regeringens satsning på matematikundervisningen i grundskolan har utvärderats av bland andra Eva Färjsjö, adjunkt inom matematikdidaktik på Södertörns högskola, på uppdrag av Skolverket. En slutsats är att nya arbetsformer, arbetssätt och material har blivit överordnade målet,...
-
Mattelyftet – avgörande hur pengarna används
Regeringen har presenterat en stor satsning för att lyfta ämnet matematik i den svenska skolan. Svenska elevers matematikkunskaper har försämrats sedan 90-talet.
-
Ny studie visar samband mellan kost och skolbetyg
Ungdomar som äter mat med mycket folat lyckas bättre i skolan. Det visar en svensk studie som publicerats i den ansedda tidskriften Pediatrics. Forskningen leds av Torbjörn Nilsson, professor i biomedicin vid Örebro universitet och överläkare vid Universitetssjukhuset Örebro.
-
Lär dig matte med teater
Nu provar KTH-lärare nya grepp. Med hjälp av ljus, ljud, skådespelare och konstnärer i KTH:s reaktorhall undervisar Dilian Gurov elever i matematik. Tanken är att provocera, utmana andra lärare att tänka i nya riktningar och få eleverna att uppleva lektionerna och minnas materialet bättre.
-
Matematikbedömning påverkar elevers lärande
Bedömningen har effekt på hur aktiva eleverna kan vara i matematikundervisningen. Innehållet i lärarens bedömning påverkar också elevens möjligheter att lära sig matematik. Det visar Lisa Björklund Boistrup i sin i sin doktorsavhandling i matematikdidaktik. Hennes beskrivning av de fyra...
-
Högt bakgrundsljud hjälper barn koncentrera sig
Barn med uppmärksamhetsproblem förbättrar sin koncentration och löser minnesuppgifter bättre om de utsätts för ett relativt högt brusljud under inlärningsfasen. I ett experiment visar forskarna Göran Söderlund, Stockholms universitet och Sverker Sikström, Linnéuniversitetet att ett...
-
Stadieövergången mellan matematikundervisning på gymnasiet och universitetet
Många nybörjarstudenter tycker att det är betydligt svårare att studera matematik vid universitetet än på gymnasiet. Allt färre studenter söker också högre utbildningar som innehåller matematik, trots att det finns ett stort behov av arbetskraft med matematiska kunskaper. Just...
-
Om blivande matematiklärares oro och förvåning
Det finns framför allt fyra stora orosmoln för blivande lärare i matematik. De oroar sig för föräldrakontakter, blivande kollegor och otillräckliga färdigheter både i ämnet och i att lära ut. När de sedan har arbetat ett år upplever de att utbildningen gett dem en god grund att stå...
-
Matematik är ett språk
Att lära sig matematik betraktas i skolan ofta som ett individuellt projekt. ”Tyst räkning” är en vanlig aktivitet. Men språket är centralt för förståelse och det gäller även matematik. Ja, matematiken är ett eget språk, som elever måste få en chans att lära sig, visar en...
-
Elever med koncentrationssvårigheter glöms bort när nya skolor planeras
Elever med ADHD, Downs syndrom och autism påverkas i högre grad av ljud- och synintryck än andra. Idag finns inte tillräckligt med kunskap om denna grupps behov när nya skolor ska byggas. I rätt utformad skolmiljö kan koncentrationsförmågan hos dessa elever förlängas väsentligt, hävdar...
-
Tärningen är kastad – ny avhandling om ungdomars uppfattning om sannolikhet
Om jag slagit tre ettor i rad, hur stor chans är det då att nästa slag med tärningen också ska visa en etta? Hur stor risk är det att ett flygplan störtar? I hur stor utsträckning kan vi lita på SMHI:s femdygnsprognoser? Vi möter sannolikhet dagligen - i spel och dobbel, i media och i...
-
Låt eleverna tänka själv!
Avhandlingen behandlar matematikundervisning i gymnasieskolan, särskilt hur ett undersökande arbetssätt används och kan användas. Resultaten indikerar att gymnasieelever både kan och vill undersöka matematik på en relativt hög abstraktionsnivå, men att sådan verksamhet är mycket...