1. Triangelformade markering på en väg. I bakgrunden syns ett fordon.
    23 april 2024

Slitage av vägmarkeringar ger stora mängder mikroplast

Dubbdäck och mycket trafik sliter på vägmarkeringar och orsakar utsläpp av mikroplaster, enligt en studie från VTI. Hur mycket som släpps ut är oklart, men forskare bedömer att det rör sig om stora mängder.

2. 16 oktober 2023

Värmeböljor förstör plast och gummi – risk för olyckor ökar

Exploderande bildäck, sämre förpackningar och trasiga vardagsprylar. Ett varmare klimat med intensiva värmeböljor kan slå hårt mot plastprodukter. Det kan leda till mer avfall och även öka risken för allvarliga olyckor.

3. 27 september 2023

Svampar städar bland skadlig plast i naturen

Pyttesmå plastpartiklar i naturen skadar organismer som lever i marken. Men svampar tycks ha en förmåga att städa i sin omgivning och mildra plastens påverkan, visar en studie.

4. 25 augusti 2023

Muggar i papper eller plast – båda skadliga för naturen

Det är inte problemfritt att byta ut kaffemuggen i plast till en i papper. Även en slängd pappersmugg innehåller giftiga kemikalier som gör skada i naturen, enligt forskare.

5. Abborre simmar i akvarium, andra abborrar bakom.
    1 juni 2023

Nedbrytbar bioplast ger avvikande beteende hos fiskar

Abborrar får ett avvikande beteende när de exponeras för så kallad bioplast tillverkad av rörsocker. Sådan plast bör inte marknadsföras som ett miljövänligt alternativ, menar doktoranden Azora König Kardgar. – Det borde betraktas som vanlig plast.

6. Plastprodukter och fiskar
    20 februari 2023

Nanoplaster skadar inte fiskarnas viktiga föda

Nanoplaster behöver inte vara skadliga för alla havslevande organismer. Djurplankton tycks klara sig bra, visar forskning vid Lunds universitet.

7. 4 november 2022

Träbaserad plast kan ge miljövänligare inredning

Plast som används i heminredning och byggnadsmaterial skulle kunna ersättas med en ny sorts träbaserad plast – som kan brytas ner utan att skada miljön. Det visar forskning vid KTH.

8. 2 september 2022

Gift i gamla leksaker riskerar barns hälsa

Att låta barnen leka med ärvda plastleksaker kan vara en risk. När forskare testade gamla leksaker och utklädningsföremål i plast innehöll 84 procent av föremålen gifter som kan orsaka störningar i utvecklingen och fortplantningsförmågan hos barn.

9. 5 juli 2022

Blandat avfall blir prima plast – utan fossila råvaror

Kolatomerna i våra sopor kan ersätta fossila råvaror inom plastindustrin.  – I avfallet finns tillräckligt med kolatomer för att täcka all global plastproduktion, menar forskarna bakom ny återvinningsteknik, inspirerad av naturens egen kolcykel.

10. Gårdsjön
    5 maj 2022

Fynd av nanoplast i avlägsna skogsvatten

Nanoplast – små, osynliga plastpartiklar som tidigare knappt har gått att mäta – har upptäckts i höga halter i skogssjöar, vattendrag och dammar i Sverige, och även i obefolkade områden i Sibirien.

11. 3 november 2021

Plast-och kemibolag storsatsar på fossil plast

De största internationella plast- och kemibolagen stretar emot när övrig industri ställer om. I stället för återvinning och biobaserad plast, storsatsar bolagen på fossil plasttillverkning.

12. 20 september 2021

Kemikalie gör bröstmjölk mindre näringsrik

PFAS-kemikalier gör bröstmjölken mindre näringsrik. Kemikalierna som finns överallt i vår miljö gör att fettet minskar i bröstmjölken, och det mättade fettet ökar på bekostnad av det hälsosammare omättade.

13. 21 maj 2021

Därför kan bisfenol F i plast orsaka lägre IQ

Bisfenol F som finns i plastprodukter kan framkalla förändringar i en gen som är viktig för  neurologisk utveckling. Det förklarar varför barn till kvinnor som exponerats för kemikalien bisfenol F under tidig graviditet löper risk att utveckla en sämre kognitiv förmåga.

14. 19 maj 2021

PFAS kan förorena miljön genom vårt avfall

Vanliga produkter i våra hem innehåller högfluorerade kemikalier, PFAS, som gör dem vatten- och fettavstötande. En ny studie från Umeå visar att giftigt PFAS kan läcka ut i naturen, när dessa produkter hamnar i hushållsavfall.

15. 2 mars 2021

Se upp med biologisk nedbrytbar plast

Biologiskt nedbrytbart plast låter miljövänligt. Men undvik biologiskt nedbrytbar plast i naturen, uppmanar forskare. Plastartiklar märkta som "biologisk nedbrytbar plast" bryts inte ner spontant i naturen under rimlig tid.

16. 9 oktober 2020

Plasten måste få nittionio liv

Plast är ett gissel för miljön, men också helt nödvändig för att vi ska nå fram till det koldioxidneutrala samhället. Den paradoxala slutsatsen drar en forskargrupp vid Lunds universitet. En lösning på dilemmat kan vara plast med längre liv.