1. 16 oktober 2023

Värmeböljor förstör plast och gummi – risk för olyckor ökar

Exploderande bildäck, sämre förpackningar och trasiga vardagsprylar. Ett varmare klimat med intensiva värmeböljor kan slå hårt mot plastprodukter. Det kan leda till mer avfall och även öka risken för allvarliga olyckor.

2. 27 september 2023

Svampar städar bland skadlig plast i naturen

Pyttesmå plastpartiklar i naturen skadar organismer som lever i marken. Men svampar tycks ha en förmåga att städa i sin omgivning och mildra plastens påverkan, visar en studie.

3. 25 augusti 2023

Muggar i papper eller plast – båda skadliga för naturen

Det är inte problemfritt att byta ut kaffemuggen i plast till en i papper. Även en slängd pappersmugg innehåller giftiga kemikalier som gör skada i naturen, enligt forskare.

4. Abborre simmar i akvarium, andra abborrar bakom.
    1 juni 2023

Nedbrytbar bioplast ger avvikande beteende hos fiskar

Abborrar får ett avvikande beteende när de exponeras för så kallad bioplast tillverkad av rörsocker. Sådan plast bör inte marknadsföras som ett miljövänligt alternativ, menar doktoranden Azora König Kardgar. – Det borde betraktas som vanlig plast.

5. Plastprodukter och fiskar
    20 februari 2023

Nanoplaster skadar inte fiskarnas viktiga föda

Nanoplaster behöver inte vara skadliga för alla havslevande organismer. Djurplankton tycks klara sig bra, visar forskning vid Lunds universitet.

6. 4 november 2022

Träbaserad plast kan ge miljövänligare inredning

Plast som används i heminredning och byggnadsmaterial skulle kunna ersättas med en ny sorts träbaserad plast – som kan brytas ner utan att skada miljön. Det visar forskning vid KTH.

7. 2 september 2022

Gift i gamla leksaker riskerar barns hälsa

Att låta barnen leka med ärvda plastleksaker kan vara en risk. När forskare testade gamla leksaker och utklädningsföremål i plast innehöll 84 procent av föremålen gifter som kan orsaka störningar i utvecklingen och fortplantningsförmågan hos barn.

8. 5 juli 2022

Blandat avfall blir prima plast – utan fossila råvaror

Kolatomerna i våra sopor kan ersätta fossila råvaror inom plastindustrin.  – I avfallet finns tillräckligt med kolatomer för att täcka all global plastproduktion, menar forskarna bakom ny återvinningsteknik, inspirerad av naturens egen kolcykel.