Media och kommunikation
-
Hundvisslan – det dolda budskapet i politiken
"Hundvissling", att skicka ut dolda budskap som bara "hörs" av vissa i befolkningen, är ett grepp som kan användas av politiker. Det har inte studerats mycket i Sverige. Men enligt en ny studie från Göteborgs universitet kan greppet mycket väl fungera på svenska väljare.
-
Turistreklam dräller av stereotypa bilder
Turistreklam blir ofta traditionell och stereotyp vad gäller vilka människor som syns. Det konstaterar forskare vid bland annat Malmö universitet. Reklam för en svensk vandringsled illustreras gärna med en bild av en vit kärnfamilj, medan reklam för utbildning ofta har en asiatisk person på...
-
Unga möter tufft klimat på sociala medier
Sociala medier bidrar till gemenskap och underlättar kontakten med vänner och familj. Men allt på nätet får oss inte att må bra. Utseendehets kan få unga kvinnor att känna sig misslyckade och tonårspojkar utsätts för mycket hat. Det visar en rapport.
-
Väljarna straffar inte regeringen för klimatpolitiken
Politiker oroar sig för att förlora i popularitet och inte bli omvalda om de sjösätter tuffa klimatåtgärder. Men enligt en ny studie från Göteborgs universitet kan den rädslan vara ogrundad. Väljarstödet verkar inte påverkas mycket alls, enligt forskarna – som har studerat det som har...
-
Rörlig bild i topp bland svenska medievanor
De flesta svenskar lägger mycket tid på medier − mest populärt är att titta på rörlig bild och strömmad tv. Men även sociala medier står högt i kurs och Tiktok lockar allt fler yngre. Årets Mediebarometer visar också att förtroendet för public service är högt.
-
Spel hjälpte elever att granska nyheter
I myllret av inlägg på sociala medier är det inte alltid lätt att avgöra om informationen är korrekt och trovärdig. Men genom att använda ett datorspel blev gymnasieelever bättre på att skilja mellan pålitliga och vilseledande nyheter. Det visar en studie vid Uppsala universitet.
-
Medier ställer sällan kritiska frågor om Sveriges miljardärer
Mediernas rapportering om svenska miljardärer ifrågasätter sällan den ekonomiska ojämlikheten. Det framgår av en avhandling vid Örebro universitet.
-
Supermedium framträder i krigets Ukraina
Sociala medier spelar en central roll i nyhetsflödet från kriget i Ukraina – inte minst plattformen Telegram som har blivit som ett slags supermedium i Ukraina. Kruxet är att källorna kan vara både osäkra och okända. Och när svenska medier hänvisar till osäker information riskerar de...
-
I krislägen litar svenskarna på lokaltidningen
Vem lyssnar människor på när det är kris? Myndigheter och lokaltidningar, är svaret i en ny studie om människors beteenden under coronapandemin.
-
Lokala nyhetsmedier kan lära av filmsajter och dataspel
Lokala nyhetsmedier kan vinna mycket på att öka användarvänligheten. Ett sätt är att dra nytta av funktioner som finns i dataspel och på filmsajter, enligt en ny avhandling.
-
Tveksamma medicinska tester marknadsförs med feministiska argument
Fertilitet och bröstcancer är områden där tester och behandlingar med tveksam effekt saluförs till kvinnor. Reklamargumenten har ofta en feministisk ton samtidigt som de säljande företagen tiger om att vetenskapligt stöd saknas, skriver forskare i en analys.
-
Bilden av Sverige har förändrats i USA
I USA har det länge, bland många, funnits en bild av Sverige som ett fredligt land med ett välfungerande välfärdssystem – ett land som hittat en balans mellan kapitalism och socialism. Men den bilden har förändrats.
-
Tidningen Starlet ett fönster till tonårstjejernas värld
Utskälld och sågad, men också hyllad. Tidningen Starlet väckte heta känslor under 30 års utgivning. Men för många yngre tjejer var tidningen en viktig mötesplats, ungefär som dagens sociala medier. Det visar en avhandling i etnologi.
-
Så används tv-spel för att manipulera och spionera
Stater och olika typer av grupperingar, till exempel IS och Hizbollah, kan enkelt utnyttja tv-spel för att påverka människor. De använder också spel till rekrytering. Det framgår av ny forskningsrapport.
-
Därför skräms vi – här är skräckteman genom tiderna
Halloween! Läge att karva pumpor, rota fram skelettdräkten, fylla på godisförrådet – och kanske avnjuta en skräckfilm eller en skräckbok? Skräckberättelser har alltid funnits men förändras i viss mån med tiden. Här ger forskare exempel på skräckteman genom tiderna, från flera...
-
Sverige både slagpåse och ledstjärna för högerextremister
Amerikanska högerextremister beskriver Sverige som ett land i djupt förfall, enligt en studie. Men bilden spretar. Sverige kan också lyftas fram som positiv förebild – om det passar in i ideologin.