Mobiltelefon med upplyst skärm hålls av två händer i mörk miljö, ljus i oskärpa i bakgrunden.
Artikel från Högskolan i Skövde

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

Lokala nyhetsmedier kan vinna mycket på att öka användarvänligheten. Ett sätt är att dra nytta av funktioner som finns i dataspel och på filmsajter, enligt en ny avhandling.

När fler började använda internet introducerade lokaltidningarna e-tidningar och nyhetssajter. Men även om lokaltidningarna i regel var snabba med att anpassa sig till webben har interaktiviteten och användarupplevelsen inte riktigt hängt med.

Det menar Torbjörn Svensson, doktorand i informationsteknologi, som utifrån arbetet med en doktorsavhandling har förslag till lokala nyhetsmedier som vill öka sitt läsarengagemang.

Mer fokus på läsaren

Förslagen handlar om att fokusera på läsarnas behov och intressen, till exempel genom att göra webbsidor mer lättnavigerade.

– Alla tidningsläsare är olika. I en papperstidning läser folk det de är intresserade av och bläddrar förbi resten. Men på webben och i en app finns inte samma möjlighet att snabbt sovra på det sättet, säger Torbjörn Svensson.

– När du sitter med nyhetsappen, till exempel, har du mindre koll på vad du väljer bort än papperstidningsläsaren har. Ur den synvinkeln är papperstidningen fortfarande överlägsen.

Bra sökfunktioner på webben och i nyhetsappar skulle också underlätta för nyhetskonsumenterna, säger Torbjörn Svensson.

– Efter över 20 år på internet har folk lärt sig att söka. När du vill leta efter en artikel du har läst kommer du kanske ihåg ämnet, vem som uttalar sig, och att det var på våren. Trots det är det inte säkert att du kan hitta artikeln via nyhetssajtens sökfunktion och du tvingas använda Google.

Netflix kan inspirera

Ett annat förslag är skapa bättre koppling mellan en tidnings webbsida och app.

– Mycket som är självklart för andra aktörer finns inte i tidningsvärlden. Det du tittat på via Netflix registreras i både deras webbsida och app. Men tidningarnas appar känner inte av om du har läst en artikel på deras webb, säger Torbjörn Svensson.

Dataspel kan visa goda exempel

Torbjörn Svensson har i sin forskning tagit fram en modell som visar hur tidningar bland annat kan applicera principer från spelvärlden för att öka engagemanget hos läsarna.

I många spel finns till exempel funktioner där spelare enkelt kan kommunicera med varandra. I tidningsvärlden, däremot, sker kommunikationen kring en artikel ofta via ett kommentarsfält på sociala medier, där tonen ibland kan vara hård.

Gör en smiley

Torbjörn Svensson menar att tidningarna skulle gynnas av att lägga till ett ”socialt lager” i nyhetsapparna så att läsaren kan samverka med andra läsare eller med redaktionen.

– En sak skulle kunna vara att kunna visa vad man tycker om en nyhet med någon form av reaktionsfunktion, såsom tumme upp, stjärna eller smiley. En annan att kunna ge återkoppling till redaktionen att man vill se mer nyheter av den här typen, eller kunna framföra kritik mot hur nyheten presenteras. Man kanske har kunskap om något som tidningen verkar missa eller vill berätta hur man själv uppfattar situationen.

Inte lätt att tänka nytt

Men att vara innovativ är svårt. Det var inte de klassiska musikförlagen som skapade Spotify och det var inte de stora filmbolagen som skapade strömningstjänster för film, konstaterar Torbjörn Svensson.

– Så vi kan inte räkna med att det ska vara de stora tidningskoncernerna som skapar framtidens digitala lokala nyheter. Frågan är vem eller vilka som är galna nog att försöka göra det.

Text: Högskolan i Skövde och forskning.se

Avhandling:

From Games to News: Creating an Engagement Model for Digital Local News, Högskolan i Skövde.

Kontakt:

Torbjörn Svensson, Institutionen för informationsteknologi, Högskolan i Skövde
torbjorn.svensson@his.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera