1. 1 oktober 2024

    Sårbara barn behöver förskolan bäst

    Förskolan har en unik möjlighet att främja barns psykiska och fysiska hälsa. De positiva effekterna är starkast för de barn som behöver det mest. Men dessa barn går oftare på en förskola där verksamheten håller otillräckligt kvalitet - eller går inte på förskola alls.

  2. Barn pysslar med klossar tillsammans med en lärare.
    16 maj 2024

    Vårdnadshavare litar på förskolans pedagoger

    Vårdnadshavare vill gärna vara delaktiga i barnens förskola, men lämnar utformningen av undervisningen till förskollärarna. Det visar en studie.

  3. Barn leker med siffror på ett golv.
    23 april 2024

    Samarbete med föräldrar kan stärka matematiken i förskolan

    Föräldrar vill att barnen i förskolan förbereds på livets matematik. Förskolans pedagoger vill göra barnen redo för skolans ekvationer. Forskning visar att bättre samarbete mellan hem och förskola behövs.

  4. En ask med färgkritor i förgrunden, ett ritande barn i bakgrunden, i oskärpa.
    8 juni 2023

    Därför får inte alla barn rätt stöd i förskolan

    En bra förskola är bra för barns utveckling och välmående. Samtidigt "missar" förskolan en del barn som behöver extra stöd. Varför? Så här säger forskningen.

  5. 24 mars 2023

    Så kan förskollärare prata med barn om hållbar utveckling

    Världen står inför komplexa klimatutmaningar som kan vara knepigt att prata om med barn. Forskare har nu tagit fram ett stöd för att hjälpa förskolans pedagoger att diskutera hållbarhet med de allra yngsta.

  6. 23 mars 2023

    Inskolning på förskola – hur går det till?

    När små barn ska börja förskolan är inskolningen viktig, men hur bör den gå till? Forskare har nu fått en bild av hur förskolestarten ser ut i praktiken.

  7. 17 februari 2023

    Förskolor firar högtider – men väjer för religiöst arv

    Barn firar jul och påsk i förskolan, men får sällan reda på bakgrunden till högtiderna. En studie visar att pedagogerna känner en oro för att blanda in religion i undervisningen.

  8. 16 januari 2023

    Förskolan viktig för att bevara samiska språk

    Förskollärare kan fungera som språkliga förebilder och arbeta tillsammans för mer undervisning på sydsamiska. Det visar en studie som lyfter fram förskolans betydelse för att göra språket mer levande i vardagen.

  9. Förskollärare läser för barn
    12 januari 2023

    Rätt stöd rustar små barn i muntligt berättande

    Förskolebarn är skickliga berättare. De använder sitt språk och gör berättelser begripliga genom både ljudhärmning, gester och mimik. Men de kan behöva lite hjälp på traven. Därför behöver pedagogerna uppmuntra det muntliga berättandet, som också är viktigt för att barnet själv...

  10. Matta med leksaksmotiv, två plastleksaksbilar på den, tre barn i bakgrunden, i oskärpa
    19 december 2022

    Personal i förskolan tolkar centralt ord på olika vis

    Förskolan ska bedriva undervisning. Det är läroplanen tydlig med. Men vad menas med undervisning, när det gäller förskolan? Det kan betyda en rad olika saker beroende på vem som får frågan, visar doktoranden Jenny Henriksson vid Högskolan Kristianstad.

  11. Barn, i profil, vid surfplatta som ligger på bord
    21 november 2022

    Surfplatta gör förskolebarns lek mindre kreativ

    Förskolebarns lek med datorplattor är mindre kreativ och fantasifull jämfört med deras lek med fysiska leksaker. Det visar en ny studie från Uppsala universitet. Skillnaden är markant, enligt forskarna.

  12. två barn läser med huvudena ihop
    1 november 2022

    Förskolor olika bra på språk och läsning – skillnaderna är stora

    Förskolor är olika bra på att stimulera språkutveckling och uppmuntra barnen till skrivande och läsning. Generellt sett är kvaliteten låg, men det finns också förskolor med hög kvalitet, visar en studie.

  13. 19 oktober 2022

    Hajpade makers visar vägen framåt

    Vad kan vi lära av ”makers” och den globala makerrörelsen? En hel del, visar en ny avhandling. Till exempel att se teknikens möjligheter, vara mer lekfull, och ta hand om befintliga resurser.

  14. 29 augusti 2022

    Rörelse och lek måste in i lagar och läroplaner

    Sverige är sämst, av de nordiska länderna, på att skriva in rörelse och fysisk aktivitet i styrdokument för förskolan. Många barn riskerar att aldrig få utveckla sin rörelseförmåga, med både besvär och smärta som livslånga konsekvenser.

  15. 11 augusti 2022

    Ny metod ger barn bättre koll på matematik

    Förskolebarn som lär sig att se och förstå tal blir bättre på matematik jämfört med det traditionella sättet att räkna upp och ner. Det visar forskning om en ny metod.

  16. 17 maj 2022

    Vad har betydelse för en lyckad integration i skolan?

    Vad är viktigt när nyanlända elever ska integreras i det svenska utbildningssystemet och vad innebär egentligen en lyckad integration? Ali Osman, docent i pedagogik, förklarar vad som både kan hjälpa och försvåra integration.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera