Förskola
-
Segregationen skapar osäkerhet hos förskolans pedagoger
Många pedagoger har svårt att använda samhällets kulturella mångfald som en resurs i arbetet. Detta är en av slutsatserna i avhandlingen "Förskolan och mångfalden" av Johannes Lunneblad, som under ett läsår följt arbetet på en förskola i ett mångkulturellt område.
-
Förskola utan alternativ
De allra flesta barn i Sverige går idag i förskola. Förskolan är formellt frivillig men i praktiken obligatorisk. För de barn som inte vill vara i förskolan finns oftast inga alternativ.
-
Datorn i förskolan används när det inte finns något annat planerat, visar avhandling
I förskolan hanteras datorn som om den vore utanför den "riktiga" och "viktiga" verksamheten.
-
Förskolan ska lära barnen känna ansvar
Barnens förmåga till ansvarskänsla ska utvecklas. Så säger förskolans läroplan. Men vad menar myndigheterna med talet om ansvar i förskolan? I Nationalencyklopedin anges att ansvar är ett politiskt, juridiskt respektive moralfilosofiskt begrepp och av ordböcker framgår att ansvar betyder...
-
Vuxna styr barns lek i förskola – visar avhandling
'- Lek är inte automatiskt fri. När vuxna leker tillsammans med barnen på förskolan styr de leken mot att barnen ska lära sig något och ta ansvar. Vuxna har andra syften med leken och deltar därför knappast på barnens villkor. Ser man det ur ett maktperspektiv är situationen inte...
-
Är förskolan ett komplement till hemmet eller en konkurrent?- Vem fostrar barnen?
Tiden att ta hand om våra barn krymper, redan från ett års ålder finns det möjlighet att få förskoleplats till barnen. Ansvaret att planera verksamheten för barnen har de anställda, men det skall ske i nära och förtroendefullt samarbete med hemmen.