1. placeholder bild.
    6 december 2011

    Med rätt aktivitet utmanas små barns kreativitet och matematiklärande

    Den 1 juli i år skärptes förskolans läroplan för barns matematiska utveckling och många pedagoger brottas med frågan hur de i högre grad ska kunna föra in matematiken.En avhandling från Göteborgs universitet synliggör den matematik som finns i förskolans vardag. Med rätt material och...

  2. placeholder bild.
    26 oktober 2011

    Lärares bild av förskolan

    Hur beskriver lärare i förskolan sin verksamhet? Vad är förskolans övergripande syfte och uppdrag utifrån pedagogernas perspektiv? I en ny avhandling i pedagogik har Ingrid Granbom intervjuat lärare inom förskolan om deras föreställningar.

  3. placeholder bild.
    17 oktober 2011

    Storsatsning på licentiatforskarskola för lärare i förskola och skola

    En nationell forskarskola i naturvetenskap, matematik, teknik och dessa ämnens didaktik för verksamma lärare och förskollärare (LicFontD) startar upp. Umeå universitet deltar i forskarskolan som får 30 platser.

  4. placeholder bild.
    26 september 2011

    Tidig pedagogisk bedömning av små barn i förskolan

    Svensk förskola är numera en del av en stark bedömningskultur. Små barns utveckling och lärande dokumenteras genom tester och kartläggningar och värderas med hjälp av olika diagnosmaterial. En avhandling från Göteborgs universitet visar hur förskolepersonal genom att göra pedagogiska...

  5. placeholder bild.
    31 maj 2011

    Lärandet väger lätt på förskolan

    När förskolebarn ställer frågor som berör naturvetenskap riskerar de att lämnas i sticket av sina förskollärare. Lärandet väger lätt bland förskollärarna trots att förskolans läroplan anger något annat. Det framgår av en avhandling från Göteborgs universitet.

  6. placeholder bild.
    5 november 2010

    Likheter betonas i förskolans jämställdhetsarbete

    Jämställdhetsarbetet i förskolan har till stora delar handlat om och handlar fortfarande om att behandla barnen mer lika. Det visar Charlotta Edström, Umeå universitet i sin doktorsavhandling om jämställdhet i förskolepolitik och praktik.

  7. placeholder bild.
    4 februari 2010

    Helheten viktig när förskolebarns behov bedöms

    Många barn i förskolan har svårt att samspela med andra barn och att kommunicera. Majoriteten av dessa barn har inget funktionshinder eller diagnos men förskolepersonalen anser att barnen ändå är i behov av särskilt stöd.– Min forskning visar att det är viktigt att inte bara utgå från...

  8. placeholder bild.
    27 oktober 2009

    Förskolebarn utmanar stereotypa könsmönster

    Könet avgör hur barnen bemöts i sin lek och i sitt lärande på förskolan. De gånger barnens möjligheter utvidgas sker det på barnens, inte lärarnas initiativ. Det visar forskning vid Göteborgs universitet.

  9. placeholder bild.
    1 oktober 2009

    Handdockan ger dynamik i kommunikationens verktygslåda

    Användning av handdockor kan bidra till bättre utveckling av barns och lärares förmåga att kommunicera. En aktuell avhandling vid Göteborgs universitet visar hur handdockor skapar dynamik i kommunikationens verktygslåda inom förskolan.

  10. placeholder bild.
    2 juni 2009

    Demokrati i leken bland förskolebarn

    En aktuell studie vid Göteborgs universitet visar hur förskolebarn visar ansvar, omsorg och respekt i den dagliga leken. Men redan bland de små barnen betonas skillnader mellan könen starkt.

  11. placeholder bild.
    4 maj 2009

    Utmana föreställningen om specialpedagogisk verksamhet

    I en god specialpedagogisk verksamhet i förskolan och skolan måste specialpedagoger utgå från ett medvetet kommunikativt perspektiv och få möjlighet att arbeta med kvalificerade pedagogiska samtalsprocesser. Det visar Désirée von Ahlefeld Nissers avhandling i specialpedagogik som läggs...

  12. placeholder bild.
    17 april 2009

    Verksamhetsutveckling i förskolan ingen självklarhet

    När förskollärare bestämmer sig för att tolka och omsätta utbildningspolitiska mål, i detta fall jämställdhet enligt Läroplanen för förskolan 98, så är det ingen självklarhet att det finns utrymme för ett sådant utvecklingsarbete. I en ny avhandling från Växjö universitet...

  13. placeholder bild.
    17 november 2008

    Det önskvärda barnet – en studie av fostran i förskolan

    I en avhandling vid Göteborgs universitet konstaterar Anette Emilson att ”det önskvärda barnet” i förskolan är ett omvårdande, demokratiskt och disciplinerat barn. Det visar en analys av vad det är som uppmuntras i mötet mellan lärare och förskolebarn.

  14. placeholder bild.
    15 maj 2007

    Fruktan och fröjd – tvååringar påverkar förskolans innehåll

    En avhandling vid Göteborgs universitet visar att vuxna inte ensamma har makten över förskolans innehåll. De initiativrika barnen är med och påverkar redan i tvåårsåldern.

  15. placeholder bild.
    23 november 2006

    Vad händer när förskolan ska arbeta med naturvetenskap?

    Innehållet som kommuniceras mellan lärare och barn i förskolan riskerar att anpassas till en lek-, omsorgs- och lärandekultur, som kan bidra till att det specifika ämnet hamnar i skymundan. Det framgår i en unik studie vid Högskolan Kristianstad.

  16. placeholder bild.
    25 augusti 2006

    Segregationen skapar osäkerhet hos förskolans pedagoger

    Många pedagoger har svårt att använda samhällets kulturella mångfald som en resurs i arbetet. Detta är en av slutsatserna i avhandlingen "Förskolan och mångfalden" av Johannes Lunneblad, som under ett läsår följt arbetet på en förskola i ett mångkulturellt område.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera