1. placeholder bild.
    18 februari 2014

    Hur påverkas ljudnivån i förskolan av leksaker?

    Under 2014 kommer ljudmiljön i förskolor att undersökas med fokus på olika leksaker. Samarbetet mellan Umeå universitet och Umeå kommun är en fortsättning på den bullerforskning som skett tidigare och en aktivitet för att förbättra arbetsmiljö för barn och personal i förskolan.

  2. placeholder bild.
    22 januari 2014

    Nu mäts förskolors elanvändning i FörskoleVis

    I projektet FörskoleVis ska barn och förskolepedagoger tillsammans kunna se och förstå vad energi är och hur mycket energi de använder i förskolan. De kommer därför att bli medvetna om kopplingen mellan sitt beteende och energianvändningen – och göra energikloka val. Första etappen...

  3. placeholder bild.
    20 november 2013

    Hur bidrar pedagogisk dokumentation till en förändrad förskola?

    Förskollärare har idag fått ett utökat ansvar att dokumentera barns utveckling och lärande. Hur har detta förändrat förskolans verksamhet?Karin Alnervik har analyserat hur förskollärare beskriver den förändring som detta arbete inneburit. Hur har dokumentationen förändrat förskolans...

  4. placeholder bild.
    14 november 2013

    Nuets förutsättningar styr lärandet i förskolan

    Om kommunikationen mellan förskolläraren och barnet enbart bygger på nuets förutsättningar eller enbart bekräftar det barnet självt föreslår, riskerar barnets lärande och utveckling att begränsas. Det framgår av en avhandling vid Göteborgs universitet som undersöker villkoren för...

  5. placeholder bild.
    29 maj 2013

    Analyserar förskolans arbete med hållbar utveckling

    1960-talets miljöpolitiska utmaningar och 1990-talets politiska retorik om behovet av en social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet har påverkat både utbildningspolitik och utbildning. I arbetet för en hållbar värld ses barnen som viktiga aktörer. En avhandling från Göteborgs universitet...

  6. placeholder bild.
    15 april 2013

    Öppna miljöer stimulerar förskolebarn

    Spretiga och oplanerade miljöer uppmuntrar mer till kollektiv lek än välplanerade och ordnade miljöer i förskolan. Det visar en avhandling vid Mittuniversitetet. Barn skapar också egna handlingsutrymmen i miljöer som pedagoger använder för att försöka ordna och reglera barngruppen.

  7. placeholder bild.
    9 april 2013

    Enkätstudie ska ge kunskap om förskolebarns hälsa

    De närmaste åren kommer föräldrar till förskolebarn som blir kallade till BVC ha möjlighet att vara med i en forskningsstudie. Idag saknas kunskap om hälsan hos svenska 3-5-åringar.

  8. placeholder bild.
    11 februari 2013

    Barnskötarnas klassresa

    Få utbildningar har skiftat så mycket i status och framtidsutsikter som den till barnskötare. Spänningen mellan omsorg och pedagogik går som en röd tråd genom utbildningens historia, visar en studie vid Linköpings universitet.

  9. placeholder bild.
    9 januari 2013

    Naturorientering för småttingar

    Även barn i 1-3-årsåldern lär sig saker i förskolan. Hur det går till och hur förskoleverksamheten kan utvecklas undersöker Susanne Klaar i sin doktorsavhandling i pedagogik vid Örebro universitet. Hon har kallat den Naturorienterad utbildning i förskolan och ger verktyg till pedagogerna...

  10. placeholder bild.
    4 december 2012

    Vad göra åt bullermiljön i förskolan?

    Förskolepersonal har mer av både hörselnedsättningar och tinnitus än normalbefolkningen och behöver en bättre arbetsmiljö, framhåller Fredrik Sjödin i den avhandling han försvarar vid Umeå universitet den 12 december.

  11. placeholder bild.
    8 oktober 2012

    Musikens viktiga roll i förskolan tas inte på allvar

    Örebroforskaren Anna Ehrlin har undersökt musikens roll i förskolan. Hennes forskning visar att musik har en viktig funktion i sin egen rätt och kan dessutom användas som ett redskap för så väl språkstimulans som social träning. Men hennes studier visar också att musik är ett...

  12. placeholder bild.
    4 september 2012

    Stöttande förskollärare viktiga för flerspråkiga barn

    Vart femte barn i förskolan har ett annat modersmål än svenska. Lärarledda aktiviteter med de yngsta och ett medvetet arbetssätt med sikte på språklig utveckling kan betyda mycket för de flerspråkiga barnen. Det visar en studie vid Göteborgs universitet.

  13. placeholder bild.
    25 juni 2012

    En förskola som undviker könsstereotypa mönster

    Örebroforskaren Sara Frödén har undersökt de rosa, omslutande rummen på en waldorfförskola. Hennes doktorsavhandling i pedagogik visar hur förskolan, som vid en första anblick verkar vara en kvinnlig arena, i själva verket inte lägger någon vikt vid kön utan fokuserar på andlighet.

  14. placeholder bild.
    4 juni 2012

    Ledningen för kommunala förskolor kartlagd

    Maria Styf vid Umeå universitet visar i sin avhandling att landets kommunala förskolor har en mångskiftande ledningsstruktur. Hon tror att den nya skollagen från 2010 kommer att leda till färre ledningsnivåer, och att det renodlade rektorskapet för förskolan kommer att försvinna.

  15. placeholder bild.
    14 februari 2012

    Att göra sig gällande i förskolan

    Hur mångfald skapas i förskolan beror inte bara på det pedagogiska arbetet, utan också på barnen själva. Den fria leken ger dem möjlighet att utgå från sina egna idéer, men innebär också att vissa dominerar och andra ifrågasätts. Ett mellanting mellan fri lek och lärarledda...

  16. placeholder bild.
    25 januari 2012

    Ett lekfullt lärande för att stimulera barns läsande och skrivande

    I förskoleklass och i årskurs ett ligger fokus på att hjälpa eleverna att knäcka läs- och skrivkoden men undervisningen består till stor del av traditionella lärarstyrda övningar och många upprepningar vilket lämnar lite utrymme för elevernas kreativitet. Ny forskning vid Örebro...

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera