1. 25 juni 2018

    Hörselskador av jobbet vanligast bland förskollärare

    Sju av tio kvinnliga förskollärare drabbas av ljudtrötthet, varannan har svårigheter att uppfatta tal och fyra av tio blir ljudöverkänsliga. Det är avsevärt högre andelar än hos kvinnor generellt och även högre än i andra bullerutsatta yrkesgrupper, visar forskning vid Sahlgrenska...

  2. 15 maj 2018

    Engagerade vuxna ökar små barns inlevelseförmåga

    För att människor ska fungera socialt är det viktigt att kunna förstå andras perspektiv. Forskare är oeniga om när barn utvecklar den inlevelseförmågan. Många anser att det sker först i fyraårsåldern, men forskning vid Lunds universitet visar att barn kan visa denna förmåga tidigare...

  3. 18 april 2018

    Förskolebarn skapar egna normer utan vuxnas insyn

    Förskolebarn skapar sina egna normer och regler – utan de vuxnas insyn. Och det är inte alltid de överensstämmer med den moral förskolepersonalen har i uppgift att förmedla, visar en studie vid Göteborgs universitet.

  4. 27 mars 2018

    Dinosauriefossil i sandlådan – lär elever abstrakt tänkande

    Många sandlådor i Kristianstads kommun har visat sig innehålla havsbottensand och fossil från Kritahavet. Fynden blev grunden till en rekonstruktion av hur Kritahavet i Kristianstadsområdet såg ut för 80 miljoner år sedan. Och undervisningsmaterial som ska lära elever hur de ska förhålla...

  5. 5 februari 2018

    Förskollärare tar långt större ansvar än uppdraget kräver

    Trots att pedagoger i förskolan kan ha svårt att sätta ord på vad begreppet omsorg innebär tar de ofta ett ansvar för barnens väl som går långt utöver professionskraven. – Det är dags att lyfta fram förskollärarnas omsorgsarbete, säger Mie Josefson, som skrivit en doktorsavhandling...

  6. 15 januari 2018

    Fler bråk ger bättre resultat i matematiken

    Fler bråk i matematikundervisningen – och successivt ökade krav, menar pedagogikforskaren Caroline Nagy, som upptäckt att matematikböcker för årkurs 4 och gymnasiet börjar på samma nivå.

  7. 31 maj 2017

    Viktigt att barnens bidrag räknas i förskolans naturvetenskap

    För att naturvetenskapsundervisning ska passa i förskolan är det viktigt att barnen kan bidra med sina idéer och erfarenheter till den kunskap som skapas, visar Sofie Areljung i sin avhandling vid Umeå universitet. Det är också viktigt att undervisningen bygger på händelser i vardagen,...

  8. 29 maj 2017

    Barn vid ”genusneutrala” förskolor har mindre stereotypa attityder

    Barn på förskolor som tillämpar normmedveten pedagogik gör mindre könsstereotypa antaganden om andra barn. De är också mer intresserade att leka med nya barn av motsatt kön. Det visar resultat från forskare vid bland annat Uppsala universitet som nu publiceras i den vetenskapliga...

  9. 22 december 2016

    Svårt minska sjukfrånvaron bland förskolebarn

    Genomgång av hygienrutiner, förslag på förbättringsåtgärder och mer information till föräldrarna om när barn ska vara hemma från förskolan för att undvika smittspridning hade ingen effekt på barnens sjukfrånvaro, visar en ny rapport från IFAU.

  10. 2 december 2016

    Så blir förskolebarn delaktiga med musik

    Musikverksamheten i förskolan kan vara så mycket mer än att sitta i ring och sjunga. Att erbjuda ett smörgåsbord av olika musikaktiviteter och att låta musiken ta tid är omständigheter som påverkar barns inflytande. Det visar en ny avhandling i ämnesdidaktik.

  11. 7 november 2016

    Förskolebarnen blir orättvist bedömda

    Svensk förskola är numera en del av en stark bedömningskultur. Men det är sociala förmågor hos barnen snarare än lärande som bedöms av förskollärarna. I socialt och ekonomiskt utsatta områden bedöms barn utifrån uppförande, i mer priviligerade områden står barnens kreativitet och...

  12. 18 oktober 2016

    Förskolebarn fostras med vägledning

    Beröm, frågor, avledning och tillsägelser är olika sätt som personal fostrar barn i förskolan. Tillsägelser är dock vanligare än indirekt vägledning via beröm eller frågor, och tillfällena varierar mellan pojkar och flickor. Det visar Anna Rantala i en avhandling vid Umeå universitet.

  13. 12 oktober 2016

    Framtidens familjer har nya behov

    Familjer i Europa blir allt mer varierade och komplexa, samtidigt som en ökande andel av befolkningen är äldre. Varje individ måste få möjlighet att försörja sig själv och sina barn för att få ekonomin och befolkningsstrukturen i balans, menar Livia Oláh som gjort ett storskaligt...

  14. 28 september 2016

    Bra motorik förbättrar inlärningen

    Spädbarn med bra motorik är bättre på att lösa uppgifter som kräver bra tankeförmåga. Det visar en ny studie gjord vid Uppsala universitets Barn- och Babylab och som snart publiceras online i den vetenskapliga tidskriften Psychological Science. Det här kan vara ett argument för att satsa...

  15. 26 september 2016

    Så kan förskolebarnen lära sig fysik

    Ett glas som faller i golvet, ett eko av barns röster i en tunnel, ett löv som flyter i en bäck. Allt är exempel på vardagsfysik som förskolebarn kan möta. I förskolans läroplan står att barnen ska utveckla förståelse för fysikaliska fenomen, och för pedagogerna gäller det att göra...

  16. 18 augusti 2016

    Grönområde på förskolan påverkar hälsan

    Hur kan stadens grönområden utvecklas för att förbättra både miljön och människors hälsa? Forskare vid Jönköping University ska följa arbetet när Region Jönköpings län utvecklar förskolors utomhusmiljöer.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera