1. 18 augusti 2016

    Grönområde på förskolan påverkar hälsan

    Hur kan stadens grönområden utvecklas för att förbättra både miljön och människors hälsa? Forskare vid Jönköping University ska följa arbetet när Region Jönköpings län utvecklar förskolors utomhusmiljöer.

  2. 20 juni 2016

    Våga lita på lärarna när det gäller skolutveckling

    Det finns stor potential för att utveckla skolans arbete, men lärarna måste få organisera sin tid på rätt sätt. Det menar Helen Avery, som disputerat i didaktik vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University.

  3. 23 mars 2016

    ​Tidiga insatser stärker barns psykiska hälsa

    Hur mår små barn på förskolan? Finns det möjligheter att upptäcka beteendestörningar i tidig ålder och vilka insatser kan i så fall göras? På uppdrag av Socialstyrelsen har forskningsmiljön CHILD vid Jönköping University drivit projektet ”Tidig Upptäckt – Tidig Insats.”

  4. 23 mars 2016

    Datorn ersätter inte läraren när barn lär sig musik

    Även när ett datorprogram sägs vara självinstruerande och anses kunna lära yngre barn musikalisk improvisation har läraren en viktig roll att spela. En avhandling vid Göteborgs universitet visar hur vuxnas engagemang för och kommunikation med barnen skapar aktiviteter som berikar och...

  5. 5 februari 2016

    De flesta barn som misshandlas vågar aldrig berätta

    Barnmisshandel är ett omfattande folkhälsoproblem som påverkar barns och ungas hälsa negativt. Det är också ett dolt problem då det sällan avslöjas eller upptäcks, visar en studie från Karlstads universitet. En stor andel drabbade barn avslöjar inte misshandeln på grund av brist på...

  6. 2 december 2015

    Kropp och musik hänger ihop

    Den professionella musikern tog tjänstledigt. Efter ett tag kom smärtan i ryggen och hon fick diagnosen falsk ischias. Musik och kropp hänger samman, visar en avhandling i musikvetenskap.

  7. 9 november 2015

    Pekplattor extra bra för flerspråkiga förskolebarn

    Flerspråkiga förskolebarn är extra hjälpta av pekplattor. Med hjälp av dem kan de få höra böcker på sitt andra modersmål, använda pedagogiska appar och kommunicera med barn på andra förskolor via t ex Skype – en insats som är viktig inte minst för de barn som talar ett...

  8. placeholder bild.
    3 september 2015

    En bok för vuxna om böcker för barn

    För fem år sedan kom boken Från fabler till manga där Ann Boglind och Anna Nordenstam, båda forskare vid Göteborgs universitet, gav en översikt av svensk och översatt barn- och ungdomslitteratur. Sedan dess har det hänt mycket på det barnlitterära fältet och nu kommer en uppdaterad...

  9. placeholder bild.
    25 augusti 2015

    Förskolan viktig för barns tidiga matematiklärande

    Samspelet i förskolegruppen, sammanhangets betydelse och förskollärares förmåga att synliggöra matematiska aspekter stimulerar barn till att använda och utveckla sin grundläggande matematiska förståelse. Det visar en ny avhandling vid Göteborgs universitet.

  10. placeholder bild.
    13 augusti 2015

    Förskolan ger för lite utrymme till barns språklärande

    Ny forskning från Mälardalens högskola (MDH) visar att barns lärande inom språk och skriftspråk i förskolan förbättras genom att pedagogerna har uttalade strategier för lek, kommunikation och emotionella behov. Personalen i förskolan måste få tid att prata med barnen, men också för...

  11. placeholder bild.
    25 juni 2015

    Forskare undersöker inomhusmiljön i förskolor

    I lågenergihus tätas väggar, fönster och dörrar med plast för att uppnå en lägre energiförbrukning och på senare år har många kommuner valt den tekniken för nya förskolor. Nu startar ett forskningsprojekt vid Örebro universitet och Universitetssjukhuset i Örebro, som ska studera...

  12. placeholder bild.
    10 juni 2015

    Komplext att fostra barn i förskolan

    När förskollärare fostrar barn i förskolan drivs de av grundläggande principer – varje barn ska ses som unikt, har rätt till ordning för att utveckla ett demokratiskt förhållningssätt och ska känna tillit, ömsesidigt beroende och hopp för att bli självständiga personer. Oftast...

  13. placeholder bild.
    8 juni 2015

    Hur små barn utforskar, tolkar och skapar tecken

    Barns tidiga möten med digital teknologi gör att deras språk byggs upp och formas på nya sätt. De kommer mycket tidigt i kontakt med en mängd olika tecken. I en doktorsavhandling har Sara Hvit Lindstrand undersökt hur förskolor arbetar med små barns nyfikenhet och utforskande av...

  14. placeholder bild.
    21 maj 2015

    Stora barngrupper i förskolan påverkar villkoren för att arbeta enligt läroplanen

    Kraven på förskolans pedagogiska verksamhet har förstärkts de senaste åren samtidigt som gruppstorlekarna varierar mellan kommunerna. Av en stor undersökning vid Göteborgs universitet framgår att förskollärare väljer bort vissa önskvärda teman och arbetssätt när gruppen upplevs eller...

  15. placeholder bild.
    15 oktober 2014

    Förskolebarn fångar strömtjuvar

    I dagarna startade den andra testperioden i projektet FörskoleVis där förskolebarn letar efter strömtjuvar i förskolan. Till sin hjälp har de och förskolepedagogerna ett handledningsmaterial och ett digitalt verktyg som hjälper dem att hitta vilka apparater som använder mest el. Läs mer...

  16. placeholder bild.
    4 september 2014

    Barns övergångar till och från förskoleklass

    Hur övergångarna mellan förskola, förskoleklass och den obligatoriska skolan upplevs ur barns perspektiv är temat för en doktorsavhandling av pedagogen Helena Ackesjö vid Linnéuniversitetet.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera