Skärva av sten. Drygt tre centimeter bred.
Bild: William Hyde
Artikel från forskning.se

En liten sten bevisar att en meteorit slog ner på Grönland för ungefär en miljard år sedan. Spåren av kratern är bland de äldsta som hittats på jorden.

Idag finns cirka 200 bekräftade kratrar efter meteoriter som kraschat mot jorden. Åtta av dem finns i Sverige och tolv i Finland. Det innebär att tio procent av alla kända nedslagskratrar i världen. En orsak kan vara att berggrunden är relativt gammal och välbevarad i de två länderna.

Nu har ett internationellt forskarlag hittat en stenbit som är spår av en krater efter ett meteoritnedslag på Grönland. Det är ett ovanligt fynd eftersom nästan 80 procent av ön är täckt av is.

Stenen upptäcktes längs med kanten av inlandsisen i regionen Inglefield Land på nordvästra Grönland.

– Den lilla stenen stack ut bland alla andra stenar och stenblock som täcker det mestadels platta landskapet. Det är en smält sten som bildats av de enorma temperaturer och tryck som uppkommer under ett meteoritnedslag. Det kan mäta sig med de som finns inne i jordens kärna, säger geologen Gavin Kenny vid Naturhistoriska riksmuseet.

Forskare har funnit spår i form av en liten sten, som ses på den infällda bilden. Stenbiten från en nedlagskrater upptäcktes vid inlandsisen på Grönland. Bild: William Hyde/Pierre Beck.

Provet samlades in på Grönland 2019. När stenen analyserades med hjälp av modern elektronavbildningsteknik kunde forskarna bekräfta att den bildats i en nedslagskrater.

En miljard år gammalt

Laboratorieundersökningar visade att nedslaget inträffade för ungefär en miljard år sedan. Då såg jorden mycket annorlunda ut jämfört med idag. Större delen av jordens landmassa låg samlad i superkontinenten Rodinia.

– Vi letade efter zirkonkorn i provet, eftersom dessa uranbärande mineral kan ge precisa radiometriska åldrar. Zirkon används vanligtvis för att tidsbestämma geologiska händelser, men under ett meteoritnedslag kan de enorma trycken och temperaturerna få zirkonkorn att ”återställas” och registrera exakt tidpunkt för ett nedslag, säger forskaren William Hyde, numera forskare vid Lunds universitet.

Oklart var kratern finns

Mycket tyder på att stenprovet kommer från en meteoritkrater inåt land, dold under inlandsis. Men den lilla stenen kan eventuellt härstamma från en annan krater, som forskare tidigare hittat spår från, på nordvästra Grönland.

Enligt forskarna är det aktuella fyndet både överraskande och spännande.

– Studien visar att det är möjligt att upptäcka nya nedslagskratrar genom att leta efter löst material på marken. Detta behövs särskilt vid otillgängliga platser på jorden, som mestadels isbelagda områden på Grönland och Antarktis, säger William Hyde.

Evidence for ca. 1 Ga hypervelocity impact event found in northwest Greenland, Geology.