Forskning om barn och unga
-
Så kan barn hållas borta från gängen
Det går att minska risken att unga dras till kriminella gäng, enligt en ny rapport. Det handlar om metoder som har prövats i USA men som också kan prövas i Sverige, enligt rapportens författare. – Det är bättre att testa metoder som har hög...
-
Tidig hudkontakt gör för tidigt födda barn mer sociala
Hud mot hud-kontakt mellan förälder och barn under de första timmarna efter en mycket för tidig födsel kan bidra till att utveckla barnets sociala förmågor. Det visar en ny studie från bland annat Karolinska Institutet.
-
Tittar bebisen helst på ansikten eller prylar? Generna avgör (delvis)
Om spädbarn mest fäster blicken på ansikten eller om de mest tittar på icke-sociala saker, som bilar eller mobiltelefoner, styrs till stor del av generna. Det framgår av en studie där forskare undersökte "tittvanor" hos fem månader gamla...
-
Viktigt nytt steg för att förhindra hjärnblödning hos för tidigt födda
Forskare hittat en väg in i hjärnan för ett protein som är viktigt för hjärnans tidiga utveckling. Förhoppningen är att kunna hjälpa extremt för tidigt födda barn och förhindra att de får svåra komplikationer som...
-
Fri lek går före undervisning i svenska förskolor
Lärande genom lek och kreativt skapande eller fokus på undervisning för att förbereda skolstarten? En avhandling har undersökt vad förskolebarn och pedagoger ägnar sig åt i tre olika länder.
-
Särskilt begåvade barn beskrivs på negativt sätt i skolan
Skolpersonal och rektorer beskriver ofta särskild begåvning hos barn utifrån svårigheter och problem – istället för att se begåvningen som en tillgång för både barnet och verksamheten. Det framgår av en ny avhandling.
-
Yoga och dans minskade magont hos flickor
Dans och yoga kan vara ett sätt att förbättra psykisk ohälsa bland yngre. En studie visar att aktiviteterna hjälpte mot magont och stress hos flickor.
-
Tidningen Starlet ett fönster till tonårstjejernas värld
Utskälld och sågad, men också hyllad. Tidningen Starlet väckte heta känslor under 30 års utgivning. Men för många yngre tjejer var tidningen en viktig mötesplats, ungefär som dagens sociala medier. Det visar en avhandling i etnologi.
-
Mer idrott i skolan ger starkare unga vuxna
Daglig fysisk aktivitet i skolan kan ge ökad benmassa, bättre kondition och starkare muskler i vuxen ålder. Det visar en studie på elever i grundskolan.
-
Chatta med bvc? Barnhälsovården behöver utvecklas digitalt
Digitala mötesplatser för samtal och funderingar. Filmer om sådant som amning, eksem och förstoppning. Digital teknik inom barnhälsovården, om tekniken används rätt, skulle kunna minska stress för föräldrar och öka deras kunskaper om barn....
-
Så ska barn som drabbas värst av RS-virus upptäckas
RS-virus kan leda till allvarliga infektioner hos små barn. Forskare har nu utvecklat en prognosmodell för att identifiera vilka barn som har störst nytta av förebyggande läkemedel.
-
Bebisar äter mer jordnötter – men ingen minskning av allergier
Svenska bebisar äter mer ägg och jordnötter än tidigare. Många hade hoppats att sådan tidig introduktion av så kallade allergena livsmedel skulle minska barns allergier. Men så har det inte blivit, i alla fall inte enligt en svensk studie.
-
Samverkan mot ungdomsbrott är ofta bortkastat jobb
Samverkansarbete i kommuner för att hjälpa unga i riskzon för brott kan funka om det görs rätt, men blir ofta bortkastat jobb, enligt Christina Söderberg som har skrivit en avhandling i ämnet. – Det är viktigt att inte bara sitta och byta information...
-
Skönlitteratur kan göra grammatiken mer intressant
Att elever läser "riktiga" böcker och utifrån dem lär sig grammatik – det kan vara ett lyckat grepp i svenskundervisningen, enligt en ny avhandling.
-
Stadsbarn som bor nära grönska tycks må bättre
Stadsboende barn som har grönska i närheten av sitt boende uppger ett högre välmående än andra. Och småkryp i staden tycks föredra inhemska träd. Det är några av fynden i ny forskning om städer och ekosystem.
-
Oroande gap när skolan lär ut samhällskunskap
Undervisningen i samhällskunskap skiljer sig mellan yrkesprogram och högskoleförberedande program på gymnasiet. Det betyder att en del elever inte får viktiga kunskaper om demokrati, enligt en ny avhandling.