1. 6 juli 2023

Prata med plantor – går det?

I naturen pågår ständiga samtal – som människor inte lärt sig uppfatta. Men det går att kommunicera med växter och vi gör det också hela tiden, säger forskare.

2. 20 juni 2023

Fiskbajs kan ge energi till odlingar

Fiskars avföring kan bli biogas som kan användas för att driva hållbara fisk- och grönsaksodlingar. Samtidigt skapas gödning till växterna, visar en avhandling.

3. 19 april 2023

Nyttiga svampar kan skydda kaffeodlingar

Kaffeskördarna i Etiopien hotas av växtsjukdomen vissnesjuka. Nu visar forskning att nyttiga svampar kan användas för att bekämpa sjukdomen och skydda odlingarna.

4. 9 februari 2023

Mer klöver och gräs på åkermarken minskar behovet av soja

Om odling av spannmål varvas med gräs och klöver skulle importerat sojafoder inte behövas. I stället kan gräset omvandlas till proteinrikt foder och energi i bioraffinaderier, visar en studie från Chalmers.

5. 10 november 2022

Bönder som odlar blommor syns gärna på sociala medier

Med tusentals följare på Instagram når de svenska blomsterbönderna både kunder och varandra på ett engagerande och effektivt sätt. De berättar i ord och vackra bilder om sitt dagliga arbete, om självplock, kurser och om buketter som finns att köpa.

6. Flera höga träd som växer tätt tillsammans.
    18 augusti 2022

Kläder i poppel kan frigöra mark till matproduktion

Poppelsplagg i stället för bomullsblus. Livsmedelsproduktion i stället för bomullsodling. Det kan bli framtiden, menar forskarna bakom en modell för tillverkning av textil från snabbväxande poppel.

7. Två laboratorieflaskor fyllda med en grön vätska
    18 augusti 2022

Mikroalger odlade i saltvatten tillverkar värdefulla ämnen

Odling av mikroalger kan rena Östersjöns problematiska vatten, menar kemister vid Umeå universitet som dessutom upptäckt att närvaron av salt får algerna att producera mängder av värdefulla karotenoider.

8. Händer som håller ett ljust jätteostron lika stort som en hand.
    17 juni 2022

Lupiner, björnloka och smaskiga jätteostron – så tar vi kål på dem

Lupin och jätteloka översvämmar vägrenarna, parkslide väller in från grannens tomt, vi trampar illa på vassa jätteostron. Allt fler främmande invasiva arter invaderar och hotar den biologiska mångfalden. En lösning är att äta upp dem.