1. Kvinna promenerar på väg
    4 mars 2024

Elva proteiner kan ge svar om svår MS

En kombination av elva proteiner kan förutsäga hur sjukdomen MS utvecklar sig på sikt. Forskare hoppas att de identifierade proteinerna ska underlätta individanpassad behandling.

2. Barn vårdas på sjukhus.
    26 januari 2024

Vart tredje barn får livslånga skador efter hjärnhinneinflammation

En av tre som drabbats av bakteriell hjärnhinneinflammation som barn lever med permanenta neurologiska funktionsnedsättningar efter infektionen. Det visar en registerstudie.

3. Blodprov tas på en man
    16 november 2023

Nytt herpesvirus kopplas till MS

Herpesviruset 6A kan ha en pådrivande roll vid utvecklingen av sjukdomen multipel skleros, MS. Det visar en studie vid Umeå universitet.

4. Plastmodell av en mänsklig hjärna, stående på en pinne i inomhusmiljö.
    7 november 2023

Den starka obehagskänslans plats i hjärnan funnen

Forskare har hittat en nervcellskrets i hjärnan som vid aktivering ger upphov till stark obehagskänsla. Upptäckten kan bland annat hjälpa till att förklara varför depression kan uppstå vid en viss typ av behandling av Parkinsons sjukdom.

5. Hjärnavbildningar på rad
    18 oktober 2023

AI gör datortomografi smartare och bättre

Forskare från Göteborgs universitet har tagit fram en ny metod som ger bättre information om kroppen vid så kallad datortomografi. Metoden kan göra det lättare att hitta exempelvis demens hos människor, enligt forskarna.

6. 10 oktober 2023

Stamcellstransplantation effektiv vid svår MS

Behandling med autolog blodstamcellstransplantation kan minska symtomen hos patienter med aktiv multipel skleros, MS. Metoden är även säker att använda, enligt en studie.

7. Två ben utomhus, fötter med gymnastikskor på, mot stenbeläggning.
    28 juni 2023

Ny upptäckt ger hopp om att bekämpa svår MS

Forskare har funnit en MS-gen-variant som kopplas till sjukdomens svårighetsgrad. De hoppas nu på behandlingar som hejdar den ökande funktionsnedsättningen hos människor med MS.

8. Ett öga med brun pupill, i närbild.
    19 juni 2023

Så kämpar ögats muskler emot vid ALS

En unik typ av muskelfiber i ögat kan stå emot ALS och till och med öka i andel för att kompensera när andra muskelfibrer förtvinar. Det visar ny forskning.