Blodprov tas på en man
Artikel från Umeå universitet

Herpesviruset 6A kan ha en pådrivande roll vid utvecklingen av sjukdomen multipel skleros, MS. Det visar en studie vid Umeå universitet.

Sjukdomen multipel skleros, MS, orsakar skador i centrala nervsystemet. Det är fortfarande okänt varför sjukdomen uppstår, men ett stort antal riskfaktorer har identifierats. De senaste åren har herpesviruset Epstein Barr-virus, EBV, lyfts fram som den främsta riskfaktorn.

– Över 90 procent av befolkningen är bärare av EBV, och vi vet fortfarande inte varför vissa av de infekterade utvecklar MS, säger Viktor Grut som är doktorand Umeå universitet.

Forskare vid Umeå universitet har tidigare även visat att personer som har antikroppar mot humant herpesvirus 6A, HHV-6A, har en högre risk att utveckla sjukdomen.

Annat herpesvirus kan ha betydelse

I en ny studie har forskargruppen arbetat vidare med kopplingen mellan detta virus och MS.

I blodprover från personer som senare insjuknade i MS kunde forskarna se att antikroppar mot 6A-viruset var kopplat till högre nivåer av hjärnskademarkören NFL.*

– Vi såg också stigande nivåer av HHV-6A-antikroppar innan stigande nivåer av NFL. Dessa två samband stärker hypotesen att HHV-6A har betydelse för MS, säger Viktor Grut och fortsätter:

– En hypotes är att infektionen med HHV-6A utgör en ”second hit”, det vill säga en faktor som reaktiverar EBV-infektionen och förstärker den skadliga process som orsakar MS.

*NFL är en förkortning för Neurofilament light protein, ett ämne som kopplas till skador i hjärnceller. Koncentrationen av NFL kan mätas i blodprov.

Blodprover från biobanker

För att undersöka vilka faktorer som är avgörande för utvecklingen av MS har forskargruppen använt blodprover från biobankerna vid de svenska universitetssjukhusen. Genom att koppla samman data från MS-registret med biobanksregistren har de identifierat blodprover från individer som senare i livet utvecklat sjukdomen.

Human herpesvirus 6A and axonal injury before the clinical onset of multiple sclerosis, Brain.

Viktor Grut, doktorand vid Umeå universitet, viktor.grut@umu.se