1. Spädbarn i blöja ligger på en säng.
    4 april 2024

Autism och adhd kopplas till störd tarmflora

Störningar i bakteriefloran i tarmen under ett barns första levnadsår är kopplat till neuropsykiatriska diagnoser senare i livet. Enligt en studie kan ett samband med antibiotikabehandling finnas.

2. Barn vårdas på sjukhus.
    26 januari 2024

Vart tredje barn får livslånga skador efter hjärnhinneinflammation

En av tre som drabbats av bakteriell hjärnhinneinflammation som barn lever med permanenta neurologiska funktionsnedsättningar efter infektionen. Det visar en registerstudie.

3. Badbrygga och sjö med skog i bakgrunden.
    6 december 2023

Klimatförändringar kan gynna bakterier i sjöar och hav

I Östersjön och insjöar finns en mängd bakterier som kan orsaka sjukdomar. I takt med stigande temperaturer finns en risk att de blir ännu fler, särskilt i områden med brunare vatten. Det visar en avhandling.

4. Stenar och vatten längs kusten
    13 november 2023

Bakterier stressas av varmare kustvatten

Bakterier som är viktiga för balansen i Östersjöns ekosystem har svårt anpassa sig till högre temperaturer. Det visar forskning vid en uppvärmd vik utanför Oskarshamn.

5. 11 oktober 2023

Så kan cellgifter användas som antibiotika

Det pågår en intensiv jakt på läkemedel för att ersätta antibiotika som inte biter på vissa bakterier. Forskare vid Linköpings universitet hoppas nu att en substans i cancerläkemedel kan bli en ny typ av antibiotika.

6. Gris vilar i en stia
    28 september 2023

Så kan grisar skyddas mot multiresistenta bakterier

En viss typ av multiresistent bakterie är vanlig i grisbesättningar i flera länder. För att skydda svenska grisar från smitta behövs förebyggande insatser, menar forskare.

7. 30 augusti 2023

Sepsis är lika vanligt som cancer

Varje år drabbas cirka 70 000 vuxna av sepsis, eller blodförgiftning. En studie visar att tillståndet är lika vanligt som cancer och lika dödligt som hjärtinfarkt. Forskare jämför nu sepsis med en epidemi.

8. 21 augusti 2023

Därför drabbas vissa värre av mördarbakterier

Infektioner som orsakas av invasiva streptokocker, eller mördarbakterier, kan vara livshotande. Men varför får vissa människor ett värre sjukdomsförlopp? Enligt en studie finns svaret i våra gener.

9. Fästing på stickat plagg
    11 augusti 2023

Fästingar tar inte paus under vintern

Sommaren är fästingarnas tid, men de tycks även vakna till på vintern. De kan vara aktiva även när termometern kryper ner till några få plusgrader, visar en studie.

10. Modell av ett hjärta
    9 augusti 2023

Tarmbakterier kopplas till åderförkalkning

Forskare har upptäckt ett samband mellan vissa tarmbakterier och plack i kranskärlen. Placken är en viktig orsak till åderförkalkning och hjärtinfarkt.

11. Två händer som håller i ett provglas med bakterieprover, labb.
    14 juni 2023

Tidigare okänd antibiotikaresistens bland bakterier

Resistensgener mot antibiotika finns i bakterier nästan överallt, inklusive i och på människor, enligt en ny studie. – Dessa gener kan utgöra ett tidigare förbisett hot mot mänsklig hälsa, säger Erik Kristiansson, professor vid Chalmers.

12. 8 juni 2023

Klor i dricksvatten inte alltid ett måste – bakterier håller rent

Det kryllar av bakterier i vatten och vad händer när renande klor tas bort? Forskare som studerat dricksvatten i Halland såg att bakterierna först växte till sig, men efter ett tag kom en överraskning. En ofarlig rovbakterie tog plats och åt upp flertalet bakterier.

13. Odling i labb
    29 maj 2023

Mjölksyrabakterier kan skynda på läkning av sår

Stora och kroniska sår är ofta mycket svåra att få bukt med. Men nu kan forskare visa att behandling med modifierade mjölksyrebakterier har bra effekt på sårläkningen.

14. kvinnor, sedda bakifrån, i stadsmiljö. Båda har rött hår.
    29 maj 2023

Problem i underlivet mycket vanligt hos kvinnor som äter penicillin

Var fjärde kvinna som tar penicillin vid halsfluss får flytningar och klåda i underlivet, visar en ny avhandling. Besvären kan vara tecken på svamp vilket i sin tur kan orsaka ett stort lidande. – Det är inte tidigare beskrivet att det är så här vanligt, säger läkaren och forskaren...

15. Snytbaggen med en lång nos
    29 maj 2023

Insekter tar hjälp av bakterier för att överleva

Många insekter är beroende av bakterier för att få vitaminer och andra näringsämnen som saknas i deras kost. Bakteriedieten har bidragit till artutveckling och biologisk mångfald.

16. Växtlighet, jord och rötter
    25 maj 2023

Svampar och bakterier bäst på att binda kol

De är visserligen små, men gör en stor insats för att bromsa klimatförändringar. Mikroorganismer är nyckelspelare för att lagra kol i marken, visar en studie.