1. En vit dryck hälls upp i genomskinligt dricksglas på bord.
    10 januari 2024

Tarmbakterier kan påverka effekten av covidvaccinet

Den som har många ”goda” bakterier i tarmarna har ökad chans att få en god effekt av covid-vaccin. Det visar en ny studie från Karolinska Institutet. I framtiden kan man eventuellt ge vissa människor en dos med nyttiga bakterier inför vaccinationer, menar forskaren och läkaren Piotr...

2. Modell av ett hjärta
    9 augusti 2023

Tarmbakterier kopplas till åderförkalkning

Forskare har upptäckt ett samband mellan vissa tarmbakterier och plack i kranskärlen. Placken är en viktig orsak till åderförkalkning och hjärtinfarkt.

3. 31 maj 2023

Rökning kan öka risken för inflammatorisk tarmsjukdom

Risken för rökare att drabbas av ulcerös kolit ökar på samma sätt som för andra inflammatoriska tarmsjukdomar, IBD. Det visar en avhandling vid Umeå universitet.

4. kvinnor, sedda bakifrån, i stadsmiljö. Båda har rött hår.
    29 maj 2023

Problem i underlivet mycket vanligt hos kvinnor som äter penicillin

Var fjärde kvinna som tar penicillin vid halsfluss får flytningar och klåda i underlivet, visar en ny avhandling. Besvären kan vara tecken på svamp vilket i sin tur kan orsaka ett stort lidande. – Det är inte tidigare beskrivet att det är så här vanligt, säger läkaren och forskaren...

5. En tallrik full av buffémat, hållen av hand med buffébord i bakgrunden.
    17 april 2023

Forskare förvånade efter nya rön om tarmfloran

Tarmfloran påverkas av defensiner, ett slags försvarsmolekyler. Men maten påverkar betydligt mer, enligt en ny musstudie. Och resultaten i studien förvånade forskarna.

6. Majskolv i odlingsfält
    24 januari 2023

Gel från majsfibrer kan skydda tjocktarmen

Livsmedel som går till spillo kan komma till nytta för vår hälsa, visar en studie från KTH. Forskare har nämligen uppfunnit en majsbaserad gel, som skulle kunna ingå i mat och skydda tjocktarmen mot inflammationer.

7. Gula, vita och blå akvariefiskar, blå bakgrund
    13 december 2022

Så kan nanomaterial påverka immunförsvaret i tarmen

Nanomaterialet grafenoxid används i bland annat elektronik. Och materialet kan påverka immunförsvaret, indirekt via bakterier i tarmen, enligt en ny KI-studie av zebrafiskar.

8. 22 november 2022

Tandlossning kopplas till tarmsjukdom

Patienter med inflammatoriska tarmsjukdomar som Crohns och ulcerös kolit har en ökad risk för tandlossning – som i sin tur kan förvärra tarmproblemen. Det visar ett forskningsprojekt.

9. 24 oktober 2022

Bakterier från djupa grottor i Nordafrika kan bryta ner gluten

I hittills outforskade grottor på flera hundra meters djup i Algeriet, har forskare hittat bakterier med förvånande egenskaper. En av dessa är nedbrytning av gluten och kan därmed vara intressant för glutenallergiker.

10. Tallrik med mat, händer med kniv och gaffel
    7 oktober 2022

Starkt samband mellan tarmbakterier och metaboliter i blodet

En storskalig studie av avförings- och blodprover visar att det finns starka kopplingar mellan tarmbakterier och metaboliter i blodet. Forskarna bakom studien har bland annat hittat nya associationer mellan ett vanligt läkemedel för behandling av typ 2-diabetes och tarmfloran.

11. 29 september 2022

Slem skyddar tunntarmen mot bakterier

Forskare har kunnat filma hur tunntarmen trycker ut slem ur små håligheter i slemhinnan för att spola bort bakterier. De kan visa att mukus (slem) skyddar tunntarmen hos möss. Fyndet kan leda till nya behandlingar vid Crohns sjukdom.

12. 9 september 2022

Antibiotika till små barn ökar risken för astma och allergier

Risken att drabbas av astma och eksem ökar hos barn som behandlats med antibiotika under sina första 18 levnadsmånader. Förklaringen kan vara att läkemedlet påverkar tarmbakterier och stör immunsystemets utveckling.

13. 12 januari 2022

Bär och baljväxter kan halvera risken för åderförfettning

En växtbaserad kost bestående av bland annat lingon, bönor och bönfibrer kan minska åderförfettningen med hälften och har dessutom en positiv påverkan på tarmfloran.

14. 17 december 2021

Kost vid IBS spelar mindre roll än väntat

Ett högt intag av gluten leder oftast inte till ökade IBS-symptom, visar en studie från Chalmers och Uppsala universitet. Tarmbesvären förvärras dock av en viss typ av kolhydrater, så kallade fodmaps, men effekten var mindre än förväntat.

15. 6 september 2021

Signalämne i bajsprov behöver inte betyda tarmsjukdom

Ämnet kalprotektin i avföringen används ofta som signal om magtarmsjukdom. Men hos fler än var tredje patient är ett förhöjt värde falskt alarm, visar forskning. Kalprotektin i ett avföringsprov kan kan i stället bero på vanliga läkemedel, till exempel magsårsmedicin.

16. 1 september 2021

Kan probiotika förhindra typ 1-diabetes?

Forskare ska undersöka om probiotika från sex veckors ålder kan förhindra utveckling av typ 1-diabetes hos barn. – Hypotesen är att probiotika ska främja en hälsosam tarmflora och att detta ska ha en positiv effekt på immunsystemet innan de första tecknen på typ 1-diabetes uppstår,...