1. Person med smärta i handlederna.
    28 mars 2024

Digital tvilling kan skräddarsy behandling vid autoimmun sjukdom

Patienter med autoimmuna sjukdomar kan få individuellt anpassad medicinering genom att behandla deras digitala tvillingar med tusentals läkemedel. Det visar en studie från Karolinska institutet.

2. 7 augusti 2023

Tre doser covidvaccin ger skydd för extra sårbara patienter

Även personer som riskerar att bli svårt sjuka i covid-19 kan få ett bra skydd efter tre doser mRNA-vaccin. Det visar en studie på patienter med nedsatt immunförsvar.

3. 23 maj 2023

Antikroppar mot vanligt virus kopplas till MS

Forskare har funnit fler belägg för att antikroppar mot ett herpesvirus kan bidra till att orsaka multipel skleros eller driva på sjukdomens utveckling. Det visar en studie.

4. 9 mars 2023

Snabbsänkans protein kan minska inflammation vid SLE

Patienter med SLE har ofta mycket inflammation i kroppen. Nu visar en studie att "snabbsänkeproteinet" CRP kan ha en positiv effekt på sjukdomen genom att dämpa ett överaktivt signalämne som driver på inflammationen.

5. 1 mars 2023

Digital tvilling hjälpreda vid inflammatoriska sjukdomar

Sjukdomar som MS och ledgångsreumatism kan skilja sig stort mellan patienter. Men med hjälp av digitala modeller har forskare fått en bättre bild av mekanismerna bakom inflammatoriska sjukdomar – något som kan leda till skräddarsydda behandlingar.

6. Arm på vit knapp, eller sensor. Hand som håller i mobiltelefon
    11 november 2022

Cellterapi testas på barn och unga med diabetes typ 1

Barn och unga med typ 1-diabetes ska i en studie testa en – enligt forskarna lovande – cellterapi med stamceller. Förhoppningen är att behandlingen ska bidra till bibehållen egen insulinproduktion i flera år.

7. 24 oktober 2022

Bakterier från djupa grottor i Nordafrika kan bryta ner gluten

I hittills outforskade grottor på flera hundra meters djup i Algeriet, har forskare hittat bakterier med förvånande egenskaper. En av dessa är nedbrytning av gluten och kan därmed vara intressant för glutenallergiker.

8. 29 april 2022

Individanpassad behandling av MS

En ny metod gör det möjlig att identifiera vilka immunceller som är inblandade i autoimmuna sjukdomar hos olika patienter. I framtiden kan det alltså bli möjligt att styra behandlingen mot just de immunceller som driver sjukdomen hos varje enskild individ.