1. Illustration av spermier som närmar sig ett ägg.
    15 mars 2024

Så skyddar sig ägget mot befruktning av flera spermier

Efter att ett ägg har blivit befruktat av en spermie stramas det omgivande ägghöljet åt. Det skyddar ägget från att fler spermier tar sig in, visar ny forskning – som också kastar ljus över möjliga orsaker till kvinnlig infertilitet.

2. Blodkärl där fett rör sig och samlas vid väggarna
    15 mars 2024

Immunceller i levern äter upp skadligt kolesterol

Höga kolesterolnivåer får leverns immunceller att rycka ut till kroppens försvar. En studie visar att de snabbt bekämpar det ”onda” kolesterolet, som kan skada blodkärlen och orsaka åderförfettning.

3. Person med joggingskor ställer sig på en våg
    12 mars 2024

Östrogen ger skydd mot fettlever

Hormonet östrogen tycks skydda mot sjukdomen fettlever, som drabbar allt fler med fetma. Ett nytt läkemedel utvecklas även för att behandla fettlever och levercancer.

4. Droppställning i sjukhuskorridor
    27 februari 2024

Upptäckt visar hur inflammation snabbt sprids i kroppen

En studie visar att vesiklar – små blåsor på cellernas yta – har stor betydelse för spridning av inflammationer. Det kan vara en förklaring till att antikroppsbehandling vid sepsis inte alltid fungerar.

5. Makrofager angriper bakterier
    14 februari 2024

Störd cellfunktion bakom typ 2-diabetes vid fetma

Störd funktion hos kroppens städarceller kan vara en del av förklaringen till att vissa med fetma drabbas av typ 2-diabetes, men andra inte. Det visar en studie.

6. Makrofager angriper bakterier
    14 februari 2024

Störd cellfunktion bakom typ 2-diabetes vid fetma

7. 12 februari 2024

Blockerat protein väcker hopp om bromsad cancertillväxt

Forskare har hittat en läkemedelskandidat som kan bromsa skadlig aktivitet av så kallade aquaporiner - ett protein som spelar roll vid cancer. Förhoppningen är att minska leukemicellers förmåga att växa.

8. Öga i närbild
    2 februari 2024

Ögat kan spegla hur levern mår

Leverceller kan transplanteras till ögat och bli ett fönster in till kroppen. Metoden används idag på möss, men forskarna hoppas kunna följa leverns roll i sjukdomar som obesitas, typ 2-diabetes och fettlever.

9. Rymdstationen kretsar runt jorden
    26 januari 2024

Stamceller utforskas under rymdresa

Hur påverkas stamceller av tyngdlöshet? Det vill forskare vid Uppsala universitet ta reda på. Flera miljoner stamceller har därför följt med till den internationella rymdstationen ISS, där experiment ska utföras av astronauter.

10. Illustration av kopplingar, synapser, mellan nervceller.
    1 november 2023

Förändringar i cellernas kraftverk tidigt tecken på alzheimer

Långt före symtom på Alzheimers sjukdom förändras energibalansen i hjärnceller som är viktiga för närminnet. Det visar en studie på möss.

11. Närbild på öga
    23 oktober 2023

Chip i ögat ska hålla koll på diabetes

Forskare har utvecklat en medicinsk mikroenhet, ett chip, som kan placeras i ögat. Tekniken öppnar för cellbaserad behandling av diabetes.

12. Illustration av molekyler och ett stort ljus som kommer från vänster, som ett ljusklot.
    20 oktober 2023

Fri radikal fångad på bild

Forskare vid Stockholms universitet har i en studie lyckats avbilda och beskriva strukturen hos en proteinradikal. Det var inte helt lätt, eftersom radikaler förändras blixtsnabbt och är kniviga att avbilda. Forskningen belyser också hur livet på jorden är totalt beroende av radikalernas...

13. Modell av en mänsklig hjärna
    13 oktober 2023

Cellerna i vår hjärna kartlagda – ledtråd till sjukdomar

Forskare har skapat unika atlaser över den mänskliga hjärnans celler – från utveckling under fosterstadium till vuxen ålder. Kartläggningen kan bidra till ökad förståelse av hjärnsjukdomar och bättre behandlingar.

14. 11 oktober 2023

Så kan cellgifter användas som antibiotika

Det pågår en intensiv jakt på läkemedel för att ersätta antibiotika som inte biter på vissa bakterier. Forskare vid Linköpings universitet hoppas nu att en substans i cancerläkemedel kan bli en ny typ av antibiotika.

15. 6 oktober 2023

Ny immunterapi mot leukemi visar lovande effekt

En ny form av immunterapi riktar in sig på att angripa muterade cancerceller vid akut myeloisk leukemi, AML. En studie visar lovande effekt på patientceller i möss.

16. 29 september 2023

Tumörer har ett genetiskt knep för att lura nerver

För att kunna växa kapar cancertumörer det genetiska program som nerver använder när de utvecklas, visar en studie. Forskare hoppas på sikt kunna bryta tumörens samspel med nerverna.