Cell med omgivande proteiner.
Forskare använder så kallad molekylär pixelering för att studera cellytans proteiner. Illustration: Daniel Gallone, Indept Videoproduktion.

Nu kan proteiner i enskilda celler kartläggas och studeras mer i detalj, något som kan få betydelse för forskning om cancer. Det har blivit möjligt genom en ny teknik som utvecklats vid Karolinska institutet.

Tidigare har forskare bara kunnat studera ett begränsat antal proteiner i enskilda celler med hjälp av flödescytometri. Men en ny teknik som kallas molekylär pixelering går ett steg längre, skriver Karolinska institutet.

Hundratals proteiner kan mätas

Nu kan hundratals proteiner mätas och analyseras samtidigt. Det går även att få en mer detaljerad bild av hur de fördelas i cellens membran, det vill säga cellens skyddande yta. Det blir också möjligt att se hur proteinerna interagerar med varandra.

Det här är viktigt eftersom proteiner spelar en avgörande roll i cellers funktion.

– Genom att förstå hur proteiner beter sig i enskilda celler kan vi bättre studera sjukdomar som cancer och immunsystemets reaktioner. Dessutom kan vi använda tekniken för att utvärdera nya läkemedel som påverkar proteinernas fördelning, säger Petter Brodin som är professor vid Karolinska institutet och fortsätter:

– Ingen annan har tidigare rapporterat en likartad teknologi och därför är detta så unikt.

Underlättar forskning om sjukdomar

Nästa steg är att använda molekylär pixelering i forskning om cancer, immunsystemet och andra processer där proteinfördelningen förändras över tid.

– Detta är spännande eftersom det kommer att öppna upp helt nya möjligheter inom enkelcellsanalys och bidra till vår förståelse av biologiska processer, säger Petter Brodin.

Tekniken har utvecklats av KI-forskare i samarbete med Pixelgen Technologies.

Molecular Pixelation: Spatial proteomics of single-cells by sequencing, Nature Methods.