1. Kirurger under operation.
    19 april 2024

Begränsad kirurgi kan minska svullnad efter bröstcancer

Patienter som opererats för bröstcancer, och även tagit bort många lymfkörtlar i armhålan, kan få problem med svullna armar. Men en ny studie öppnar nu för mer skonsam kirurgi.

2. Kvinna funderar på en bänk i skogsmiljö.
    17 april 2024

Immunceller påverkar risk för återfall vid svår bröstcancer

Kvinnor med trippelnegativ bröstcancer, och hög nivå av immunceller i tumörerna, har lägre återfallsrisk efter operation. Det visar en studie från forskare vid bland annat Göteborgs universitet.

3. Kvinna i vit tröja och vit rock tittar på sin mobiltelefon.
    20 februari 2024

Tveksamma medicinska tester marknadsförs med feministiska argument

Fertilitet och bröstcancer är områden där tester och behandlingar med tveksam effekt saluförs till kvinnor. Reklamargumenten har ofta en feministisk ton samtidigt som de säljande företagen tiger om att vetenskapligt stöd saknas, skriver forskare i en analys.

4. Kvinna håller sina händer över bröstet
    29 januari 2024

Genetiska förändringar kan förutsäga svår bröstcancer

Mutationer i kända riskgener kan förutsäga allvarlig bröstcancer som inte upptäcks vid mammografiscreening. Det visar en studie.

5. Kvinna och sjuksköterska under mammografi
    15 december 2023

AI upptäcker kvinnor med hög risk för bröstcancer

En AI-modell som utvärderar mammografibilder kan hitta kvinnor med hög risk för bröstcancer, och därför behöver extra undersökningar. En studie i tre länder visar att metoden fungerar bra.

6. 3 november 2023

Högre risk för bröstcancer hos kvinnor med falskt mammografisvar

Kvinnor som får falskt positiva svar efter mammografin – och som återkallas till nya undersökningar – har högre risk att på sikt utveckla bröstcancer. Störst är risken för kvinnor över 60 år, visar en studie.

7. 11 oktober 2023

Aggressiv bröstcancer kan upptäckas med snabb metod

En undersökning med PET-kamera ger säkrare diagnos av aggressiv HER2-positiv bröstcancer jämfört med ett tumörprov. Det visar en studie.

8. 9 oktober 2023

Blodprov kan visa risk för spridd bröstcancer

Höga nivåer av ämnet kollagen 4 kan signalera att bröstcancer har spridit sig. Det kan upptäckas med ett enkelt blodprov, visar en avhandling.

9. Läkare bedömer bilder från mammografi
    9 augusti 2023

Mammografi med stöd av AI säkert och effektivt

AI-stödd mammografiscreening är ett säkert alternativ till traditionella bedömningar av röntgenbilder. Dessutom minskar radiologernas arbetsbörda med 44 procent.

10. 21 mars 2023

Algoritmernas träffsäkerhet kan testas vid bröstcancer

Många regioner ligger i startgropen för att använda artificiell intelligens vid mammografi. Men hur skickliga är algoritmerna på att upptäcka bröstcancer? En ny plattform som utvärderar olika AI-system ska ge svar.

11. 15 februari 2023

Inflytande och stöd viktigt för återhämtning efter bröstcancer

En av tio kvinnor drabbas av bröstcancer. De flesta överlever, men att komma tillbaka till ett fungerande vardagsliv kan vara svårt. En avhandling pekar ut tre faktorer som är viktiga för mental återhämtning efter sjukdomen.

12. Ett bröst i en maskin, en handskbeklädd hand framför bröstet
    14 december 2022

Gener visar vem som kan skippa strålning efter bröstcanceroperation

Strålbehandling efter bröstcancerkirurgi rekommenderas. Men många skulle kunna slippa strålningen, tror forskare. Och här kan ett antal gener visa vägen.

13. 17 november 2022

Ökad förståelse för spridd cancer ledtråd till bättre behandling

Cancer som spridit sig till andra organ är svårare att bota. Forskare kan nu visa hur metastaser anpassar sin ämnesomsättning till ny vävnad för att fortsätta växa. Upptäckten kan bli en viktig pusselbit i jakten på mer effektiva behandlingar.

14. Tuber med blodprov
    14 november 2022

Enkelt blodprov kan varna för spridd bröstcancer

Höga nivåer i blodet av ett visst ämne kan betyda att bröstcancern har spritt sig, enligt ny forskning. Det positiva är att nivån enkelt kan mätas med ett blodprov.

15. 10 november 2022

Var cancern finns i bröstet – viktigt för hur den sprids

Cancerceller beter sig olika beroende på var i bröstet de finns, enligt en studie. Det här kan förklara varför vissa behandlingar bara fungerar hos vissa personer.

16. 19 augusti 2022

Patientens kroppsform kan påverka prognos vid bröstcancer

Patientens kroppsform, tumörens storlek och cancerspecifika proteiner samverkar och har betydelse för prognosen. Det visar forskning från Lunds universitet.