Kvinna och sjuksköterska under mammografi
Artikel från Karolinska Institutet

En AI-modell som utvärderar mammografibilder kan hitta kvinnor med hög risk för bröstcancer, och därför behöver extra undersökningar. En studie i tre länder visar att metoden fungerar bra.

I dagens screening för bröstcancer görs mammografiundersökningar regelbundet, ofta vartannat år. Forskning har dock visat att kvinnor har olika risk att utveckla bröstcancer, något som en anpassad screening skulle kunna spegla.

Tidigare riskmodeller har främst baserats på ärftliga risker för bröstcancer och  livsstilsfaktorer. Men genom att låta en tränad AI granska bilderna från mammografin har en helt ny typ av riskmodell utvecklats.

Ser svårupptäckta förändringar

Den utgår från små förändringar i bilderna som är omöjliga för det mänskliga ögat att se.

– Det är inte så enkelt som i traditionella modeller där man har några få faktorer som genetik och BMI. Utan det är tusentals faktorer i bilden som sammanvägs, säger Mikael Eriksson som är forskare vid Karolinska universitetet.

AI:n har förmågan att hitta olika mönster i myllret av faktorer. De kan vara svaga faktorer men AI kan kombinera dem för att få information.

– Sedan kan AI också ge en samlad bedömning på vad som sannolikt kommer att hända i framtiden i bröstet, fortsätter Mikael Eriksson.

Extra undersökningar kan behövas

Idag får ett stort antal kvinnor en diagnos vid ett sent stadium. De kan även utveckla bröstcancer mellan mammografiundersökningarna.

Den AI-baserade modellen kan användas för att avgöra vilka kvinnor som behöver extra undersökningar som komplement till den ordinarie mammografin. Detta för att cancern ska hittas tidigare.

Metoden har nu testats på drygt 8 500 kvinnor i Italien, Spanien och Tyskland.

Studien bekräftar tidigare forskning som visar att AI-modellen hittade en grupp kvinnor med närmare sju gånger så hög risk att få bröstcancer jämfört med normalpopulationen.

– Det rörde sig om cirka sex procent av kvinnorna som hade så hög risk. Dessa kvinnor screenas i dag på samma sätt som kvinnor med låg risk. Vi tror att en speciellt anpassad screening skulle kunna vara bättre lämpad för dessa kvinnor, säger Mikael Eriksson.

Behandling efter riskvärde

Nästa steg i forskningen är att genomföra en klinisk studie i Europa där kvinnor testas vid mammografiundersökningen och ges olika behandlingar beroende på det riskvärde som AI-modellen ger dem. Metoden utvärderas redan i USA.

– Vi ser nu över möjligheten för att introducera metoden även i Europa, säger Mikael Eriksson.

European validation of an image-derived AI-based short-term risk model for individualized breast cancer screening – a nested case-control study, Lancet Regional Health – Europe.

Mikael Eriksson, forskare vid institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik, Karolinska institutet, mikael.eriksson@ki.se