1. Person med smärta i handlederna.
    28 mars 2024

Digital tvilling kan skräddarsy behandling vid autoimmun sjukdom

Patienter med autoimmuna sjukdomar kan få individuellt anpassad medicinering genom att behandla deras digitala tvillingar med tusentals läkemedel. Det visar en studie från Karolinska institutet.

2. 7 augusti 2023

Tre doser covidvaccin ger skydd för extra sårbara patienter

Även personer som riskerar att bli svårt sjuka i covid-19 kan få ett bra skydd efter tre doser mRNA-vaccin. Det visar en studie på patienter med nedsatt immunförsvar.

3. 23 maj 2023

Antikroppar mot vanligt virus kopplas till MS

Forskare har funnit fler belägg för att antikroppar mot ett herpesvirus kan bidra till att orsaka multipel skleros eller driva på sjukdomens utveckling. Det visar en studie.

4. 9 mars 2023

Snabbsänkans protein kan minska inflammation vid SLE

Patienter med SLE har ofta mycket inflammation i kroppen. Nu visar en studie att "snabbsänkeproteinet" CRP kan ha en positiv effekt på sjukdomen genom att dämpa ett överaktivt signalämne som driver på inflammationen.

5. 1 mars 2023

Digital tvilling hjälpreda vid inflammatoriska sjukdomar

Sjukdomar som MS och ledgångsreumatism kan skilja sig stort mellan patienter. Men med hjälp av digitala modeller har forskare fått en bättre bild av mekanismerna bakom inflammatoriska sjukdomar – något som kan leda till skräddarsydda behandlingar.

6. Arm på vit knapp, eller sensor. Hand som håller i mobiltelefon
    11 november 2022

Cellterapi testas på barn och unga med diabetes typ 1

Barn och unga med typ 1-diabetes ska i en studie testa en – enligt forskarna lovande – cellterapi med stamceller. Förhoppningen är att behandlingen ska bidra till bibehållen egen insulinproduktion i flera år.

7. 24 oktober 2022

Bakterier från djupa grottor i Nordafrika kan bryta ner gluten

I hittills outforskade grottor på flera hundra meters djup i Algeriet, har forskare hittat bakterier med förvånande egenskaper. En av dessa är nedbrytning av gluten och kan därmed vara intressant för glutenallergiker.

8. 29 april 2022

Individanpassad behandling av MS

En ny metod gör det möjlig att identifiera vilka immunceller som är inblandade i autoimmuna sjukdomar hos olika patienter. I framtiden kan det alltså bli möjligt att styra behandlingen mot just de immunceller som driver sjukdomen hos varje enskild individ.

9. 22 april 2022

Enklare ALS-diagnos med blodprov

I framtiden kan det bli möjligt att ställa en mer träffsäker ALS-diagnos tidigare i sjukdomsförloppet med hjälp av ett enkelt blodprov. Det kan till exempel göra det möjligt att sätta in bromsmediciner i ett tidigt skede – innan musklerna förtvinar.

10. 9 december 2021

Sjukdomsmarkör skyddar ofta mot sjukdomen

Flera olika proteiner i vårt blod som tidigare kopplats till olika inflammatoriska sjukdomar kan skydda friska individer från att utveckla sjukdom.

11. Nyfödd bebis ammar.
    18 juni 2021

Ämnen i bröstmjölk viktiga för barns immunförsvar

Ämnen i bröstmjölk ger näring till bakterier i tarmen som kan ge skydd mot astma, allergi och autoimmuna sjukdomar. Forskare har studerat faktorer som formar nyföddas immunsystem.

12. 27 november 2020

Immunterapi med antikropp – möjlig väg att bromsa ALS

Forskare har hittat ytterligare en pusselbit i vad som kan leda till en behandling där man med immunterapi kan bromsa vissa typer av den neurologiska sjukdomen ALS. Det handlar om en antikropp som binder de felaktigt veckade proteiner som sprids när sjukdomen utvecklas.

13. 14 april 2020

Virus och ökad risk för MS

Att drabbas av infektion med Epstein-Barr virus i vuxen ålder istället för i barndomen ökar risken att senare i livet drabbas av sjukdomen multipel skleros, MS.  Även D-vitamin och övervikt är faktorer som påverkar risken för MS. Det visar forskning från  Umeå universitet.

14. 19 augusti 2019

Ökad risk för psykisk ohälsa hos barn med inflammatorisk tarmsjukdom

Barn med Inflammatorisk tarmsjukdom (IBD) löper en högre risk för psykisk ohälsa, visar en ny studie av forskare från Karolinska Institutet. Drabbade barn och deras föräldrar behöver ökat psykologiskt stöd och längre uppföljning, menar forskarna.

15. 23 april 2019

Så ger regulatoriska T-celler skydd mot autoimmun sjukdom

En kartläggning av vilka kroppsegna proteiner som angrips av immunsystemet hos patienter med sjukdomen IPEX, ger nya insikter i hur immunsystemet skyddar mot autoimmun sjukdom. Studien, ledd från Karolinska Institutet, har visat att regulatoriska T-celler kontrollerar immuntolerans i tarmen.

16. 23 januari 2019