1. En närbild på något som liknar slingriga rötter i stor förstoring.
    16 februari 2024

Mörka svampar under jord kan vara viktiga i skogens ekosystem

I och runt trädens rötter lever svampar och bakterier i en komplex väv. I rötterna återfinns också svampar med mörka hyfer som verkar spela en viktig, tidigare förbisedd, roll i ekosystemet.

2. Svamp växer på ett träd
    10 oktober 2023

Växter och svampar hotas av massutrotning

Nära hälften av alla kända blommande växter hotas av utrotning, visar en dyster rapport. Bland oupptäckta arter bedöms risken för utplåning vara ännu högre.

3. 27 september 2023

Svampar städar bland skadlig plast i naturen

Pyttesmå plastpartiklar i naturen skadar organismer som lever i marken. Men svampar tycks ha en förmåga att städa i sin omgivning och mildra plastens påverkan, visar en studie.

4. 5 september 2023

Svenska skogar myllrar av osynliga svampar

Ser du svamp lite överallt i skogen? De är bara toppen av en värld av svampar som växer i marken, visar en dna-kartläggning.

5. Daggmask i jord
    27 juni 2023

Daggmaskar och svampar viktiga för hållbart jordbruk

Daggmaskar kan bidra till ett minskat behov av kemikalier inom jordbruket. En avhandling visar att de gynnas av ärtväxter, minskad plöjning och naturbetesmarker.

6. 14 juni 2023

Nyttig svamp kan rädda jordgubbarna

Gråmögel ställer till stora bekymmer för jordgubbsodlare. Men en nyttosvamp som minskar angreppen på bären kan bli räddningen, enligt forskare.

7. Växtlighet, jord och rötter
    25 maj 2023

Svampar och bakterier bäst på att binda kol

De är visserligen små, men gör en stor insats för att bromsa klimatförändringar. Mikroorganismer är nyckelspelare för att lagra kol i marken, visar en studie.

8. 16 maj 2023

Bakterier och svampar kan bromsa global uppvärmning

Mikroorganismers förmåga att anpassa sig till varmare temperaturer kan sakta ner klimatförändringarna genom att lagra kol i jorden. Det visar en ny studie.

9. 19 april 2023

Nyttiga svampar kan skydda kaffeodlingar

Kaffeskördarna i Etiopien hotas av växtsjukdomen vissnesjuka. Nu visar forskning att nyttiga svampar kan användas för att bekämpa sjukdomen och skydda odlingarna.

10. Kantareller i skog
    14 april 2023

Jorden kryllar av anonyma svampar

En ny bild målas nu av svampriket – och det vimlar av hundratusentals obestämda arter. De namnlösa svampdoldisarna har hamnat i vetenskaplig skugga, men det vill forskare ändra på.

11. 13 november 2022

Svampar i häxring visar hur genetisk variation skapas

En svamps genetiska variation skapas mest i de ganska kortlivade svampsporerna. I mycelet, som svampen tillbringar den absolut största delen av sin livscykel som, skapas inte alls lika mycket variation.

12. 5 maj 2022

Svampprotein kan ge inbitna köttätare minskat klimatavtryck

Det går att minska klimatavtrycket rejält utan att sluta äta kött - om en femtedel av allt nötkött vi stoppar i oss ersätts med alternativa proteinkällor. Det visar forskare som datorsimulerat en framtid med proteintillskott från svampmycel odlade på socker.

13. 17 september 2021

Därför är svampar så giftiga

Svampförgiftning kan döda en människa. Men giftet är inte menat för oss – en ständig underjordisk kamp tvingar svampar till kemisk krigsföring.

14. 27 januari 2021

Olika personligheter i svamparnas värld

Svampar besitter individuella karaktärsdrag, och deras hyfer (enskilda svamptrådar i jorden) beter sig på olika sätt när de utforskar och tar sig fram genom jordens mikroskopiska labyrinter. I jakt på föda.

15. 3 november 2020

Dna avslöjar osynliga svampars existens

Hur upptäcker man nya livsformer som inte går att se? Genom att söka efter dna i jordprover har forskare hittat två hittills okända svamparter som är osynliga för ögat. Svamparna är vanligt förekommande och tros fylla en viktig funktion i ekosystemet.

16. 3 oktober 2019

Magiska svampar på recept

Kan LSD och magiska svampar bota psykiatriska tillstånd? Forskningen på psykedeliska droger har återigen tagit fart. Nya studier tyder på att de kan hjälpa vid bland annat depressioner och posttraumatiskt stressyndrom, PTSD.