1. Skärva av sten. Drygt tre centimeter bred.
    26 april 2024

Spår av urgammalt meteoritnedslag på Grönland

En liten sten bevisar att en meteorit slog ner på Grönland för ungefär en miljard år sedan. Spåren av kratern är bland de äldsta som hittats på jorden.

2. Kran arbetar vid berg med gruvdrift.
    19 april 2024

Mänsklig aktivitet hotar livet i underjorden

Långt ner i berggrunden finns ett känsligt ekosystem där mängder av mikroorganismer lever. Men gruvdrift och andra mänskliga aktiviteter kan störa livet i underjorden dramatiskt, enligt en studie.

3. Vulkankrater med röd lava och vit rök som strömmar ut.
    21 mars 2024

Därför får Island så många vulkanutbrott

De senaste åren har flera vulkanutbrott skett på Reykjaneshalvön på Islands sydvästra spets. Här är skälen till att det blir så många utbrott just på Island, enligt Valentin Troll, vulkanforskare vid Uppsala universitet.

4. Vulkanutbrott från ovan, nattetid, stora mängder lava och rök.
    18 december 2023

Svensk forskare snart vid vulkanutbrottet

Vulkanutbrottet på Island är i närheten av ett "värsta scenario” och precis det som forskare har oroat sig för. Det säger vulkanforskaren Valentin Troll som har intensivbevakat vulkanen sedan den blev aktiv. Inom kort åker han till utbrottsplatsen för att studera lavan.

5. Fyra forskare undersöker bergmiljö
    18 december 2023

Omtvistad krater på Grönland orsakad av jättemeteorit

Gåtan är löst. Forskare kan nu slå fast att Maniitsoq-strukturen på sydvästra Grönland är en krater efter en jättemeteorit som slog ned för tre miljarder år sedan.

6. 21 augusti 2023

Kraftig ökning av kol i grundvattnet

Under de senaste fyra decennierna har halten oorganiskt kol i grundvattnet ökat med nästan 30 procent. Det innebär ännu en pusselbit för förståelse av klimatsystemet, menar forskare.

7. illustration av förhistoriska djur under vatten, inklusive ett djur med avlång kropp och ett slags snabel samt ett djur som ser ut som en stående tratt
    2 maj 2023

Märkliga miniatyrdjur del av evolutionen

Egendomliga djur levde i de kambriska haven för 540 till 480 miljoner år sedan – till exempel ett med snabel och fem ögon. Och några djur levde vidare längre än man trott, fast i miniatyrformat, avslöjar ny forskning.

8. Vita, halvgenomskinliga och spetsiga kristaller, närbild.
    24 april 2023

Bakterier långt under jord fångar giftigt uran – fantastiskt, enligt forskare

Djupt nere i berggrunden, har forskare upptäckt, hjälper bakterier till att fånga in det radioaktiva ämnet uran. Upptäckten kan på sikt hjälpa till att hindra uran från att hamna i dricksvattnet – och spela roll för den svenska slutförvaringen av kärnbränsle.

9. 7 februari 2023

Karta avslöjar grundvattnet – minskar risker vid byggprojekt

Dagens provborrningar vid byggen ger inte en heltäckande bild av var grundvattnet gömmer sig under marken. Nu har forskare tagit fram en underjordisk 3D-karta som ger mer exakt information. Metoden kan minska risken för förseningar vid stora byggprojekt och undvika problem som uppstod vid...

10. En illustration av ett grönt landskap med mastodonter och en hare.
    8 december 2022

Rekordgammalt dna avslöjar mastodonter på (ett varmt) Grönland

Två miljoner år gammalt dna har hittats, på Grönland. Det är det äldsta dna som hittats, enligt forskarna. Och det visar på förekomst av renar, harar, lämlar, björkar, poppelträd och mastodonter på Grönland.

11. Närbild på glödande och flytGlödande och flytande lava från vulkanen Fagradalsfjäll
    15 september 2022

Vulkanen Fagradalsfjäll hjälper forskare förutspå nya utbrott

Under vulkanutbrott på Island kunde forskarna ta unika prover från alldeles färsk lava. Undersökningar av lavan visade magmans rörelser under jordskorpan – vilket kan hjälpa till att förutsäga nya vulkanutbrott.

12. 11 juli 2019

Saltvatten räddning när grundvattnet sinar

Det råder vattenbrist i stora delar av Sverige – trots allt regn. Och den tilltagande grundvattenbristen hotar svensk vattenförsörjning. Renat avloppsvatten kan bli ett sätt att klara dricksvattnet, menar forskare. På Gotland har avsaltat havsvatten klarat den värsta krisen.

13. Grönlandsval med sin kalv