1. 7 mars 2024

Hasselnötter visar vägen till landskapets förändring

Hasselnötter har varit populärt snacks sedan stenåldern. Men nötterna är även en tidskapsel som skvallrar om det skånska landskapets förändring, visar en studie.

2. Skelett på ett bord
    28 februari 2024

Stenåldersmänniskor kan ha haft en strategi mot inavel

Genetiska analyser ger en ny bild av de sista jägare-samlarbefolkningarna i Västeuropa. Olika släkter levde tillsammans – något som kan ha varit en medveten strategi för att undvika inavel.

3. Skelett från utgrävning i Birka av ett barn som begravts med halsband av pärlor.
    27 februari 2024

Vikingen var inte som du tror

Att vikingarna inte hade horn i sina hjälmar är välkänt sedan länge. Men i filmer och serier har schablonbilden av den brutale vikingen fått nytt liv, trots att forskningen har nyanserat och breddat bilden. Gener och gamla båtfynd ger perspektiv på vikingen som bonde, handelsman och...

4. Ihopmonterade delar av skalle visas på museum.
    16 februari 2024

Ihjälslagen stenåldersman var en tidig resenär

"Vittrupsmannen" rörde sig över ett stort geografiskt område innan han klubbades till döds i Danmark. Det visar forskare som nu kartlagt en stenåldersmänniskas liv i detalj.

5. Skalle som genomborrats av en pil
    5 februari 2024

Brutalt slut för tidig befolkning i Skandinavien

När de första bönderna kom till Skandinavien för 5 900 år sedan utrotades samlar- och jägarbefolkningen inom ett par generationer. Det visar en studie som slår hål på bilden av fredliga möten.

6. Arkeologer vid gravplats med stenblock.
    30 januari 2024

Grav från stenåldern bland de äldsta i Skandinavien

Arkeologer kan nu bekräfta att en stenkammargrav i Tiarp är en av de äldsta som hittats i Sverige och Skandinavien. Flera skelettdelar från de begravda människorna saknas, något som är en gåta för forskarna.

7. Formavgjutningar av tre bitar tuggummi
    19 januari 2024

Tuggummi avslöjar matvanor och tandproblem på stenåldern

Stenåldersmänniskor gillade att äta rådjur, öring och hasselnötter. Dieten kan spåras genom dna i tuggummi, som också avslöjar tecken på tandlossning för 10 000 år sedan.

8. Utställning med stora stenar från byggprojekt
    12 januari 2024

Förlorat kulturarv kan kompenseras vid stora byggprojekt

Hur kan viktiga kulturmiljöer bevaras när stora byggprojekt förändrar städers utseende? En avhandling har tittat på Göteborg och Mumbai, som valde olika strategier när grävmaskinerna rullade in i städerna.