Forskning om digitalisering
Digitaliseringen påverkar både våra liv och samhället. Forskare undersöker just hur ny teknik påverkar oss och studerar också nya sätt att effektivisera och automatisera. Här hittar du forskning om den digitala utvecklingen.
-
Virtuella elever ger tryggare lärare
Lärarstudenter som tränar på att undervisa virtuella elever får större tilltro till sin undervisningsförmåga och känner sig mer förberedda när de kommer ut i arbetslivet.
-
Personligheten påverkar din internetanvändning
Ser du nätet som ett sätt att boosta karriären eller som ett rent tidsfördriv? Din personlighet avspeglar sig tydligt i hur du använder internet, visar en studie från Göteborgs universitet.
-
Nätläkare blottar brister i svenska sjukvårdssystemet
Nätläkare används mest av unga och relativt friska personer i storstäderna. Hur går det ihop med att vården ska vara behovsstyrd och kostnadseffektiv? – Nätläkarna har nischat sig mot patienter med okomplicerade vårdbehov, säger forskaren...
-
Mobilapp mäter trygghet i vardagen
Vad avgör om en ungdom ska råka ut för ett brott – eller själv begå ett? Och kan en mobiltelefon säga något om hur, var och när människor känner sig trygga? Det undersöks i en ny avhandling.
-
När datorer lär sig människospråk måste regler brytas
Datorers styrka ligger i att de alltid följer regler i form av de instruktioner de är programmerade med. Detta är också deras svaghet när det kommer till att bearbeta människors språk, enligt en avhandling vid Umeå universitet.
-
Ångest driver vittnen att ingripa vid mobbning
Hundratusentals skolelever kommer dagligen i kontakt med mobbning – som offer, mobbare eller vittnen. Forskning visar vad som avgör om andra elever kommer till offrets undsättning eller inte.
-
Sju timmars mediekonsumtion per dag under pandemin
Massor av tid att konsumera film, tv-serier, poddar och sociala medier − men också ett uppsving för traditionella nyhetsmedier. Så såg våra medievanor ut förra året, enligt Mediebarometern.
-
Digital teknik hjälper elever förstå geometri
Geometri passar bra för digital teknik. Undervisningsformen kan stimulera eleverna att undersöka, testa och resonera om geometriska figurer och deras egenskaper, men också hjälpa elever som inte riktigt kan ta till sig geometrin genom den traditionella undervisningen.
-
Digital kompetens – en bristvara inom offentlig sektor
Ett allt mer digitaliserat samhälle ställer nya krav på anställda och inom offentlig sektor fördubblades efterfrågan av digital kompetens under perioden 2006−2019. Bristen på kompetens gör att de offentliga organisationerna riskerar att halka efter i...
-
Krishantering när gymnasieskolan går online
Gymnasieskolornas plötsliga omställningen till distansundervisning våren 2020 blev brutal. För lärarna kom den att handla mer om krishantering än långsiktig utveckling av digital undervisning, visar en studie från Karlstads universitet.
-
Kommersiella aktörer tjänar på skola i kris
Skolan har blivit en attraktiv marknad för kommersiella företag som vill sälja både digitala verktyg och kompetensutveckling. På köpet för de så kallade eduprenörerna med sig en kultur där läraren betraktas som coach och där eleverna...
-
Vuxnas näthat göder mobbarna i skolan
Länge har nätmobbning ansetts som ett särskilt fenomen skilt från traditionell mobbning. Men idag vill forskarna inte längre göra den uppdelningen. Mobbning är samma sak oavsett om det sker via digitala kanaler eller på skolgården.
-
Så har chatten på 1177 förändrat arbetsmiljön
Trevligt att chatta, men stressigt att göra det med flera patienter parallellt. Arbetsmiljön har förändrats för sjuksköterskor på 1177 Vårdguiden, som har patientkontakt via chatt istället för telefon. Både på gott och ont, visar en studie...
-
Det krävs mer än källkritik för att avslöja ”deep fakes”
Att jobba med källkritik är numera en självklarhet i skolan. Men det räcker inte långt för kritisk granskning av moderna digitala texter - som kombinerar text, bild, film, ljud och interaktvitet på en och samma gång.
-
”Se på läraryrket som ett designyrke!”
Digitaliseringen av skolan och nya krav på bland annat mediekunskap, entreprenörskap och problembaserad undervisning skapar utmaningar kring lärande. I en ny avhandling från Högskolan Väst beskrivs hur lärare kan kompetensutveckla sig genom att se på...
-
Viktigt att förstå barns lek i en hybrid verklighet
Villkoren för barns lek har förändrats i och med digitaliseringen. Lekplatser, lekkamrater och lekaktiviteter är ofta "gömda" i digitala verktyg. Det har gjort det svårare för vuxenvärlden att förstå barns lek. Om konsekvenserna av detta...