Forskning om digitalisering
-
Lär känna kunderna innan du digitaliserar
Digitala tjänster kan göra fysiska platser mer attraktiva och konkurrenskraftiga. Men att digitalisera enbart för att det är möjligt kan ge motsatt effekt. Forskare vid Karlstads universitet. har utvecklat en ny metod för att ge företag och organisationer...
-
Motsättningar mellan matteboken och digitala läromedel
Digitala läromedel i skolan är tänkta att skapa mer tid för lärarna och individuell kunskapsutveckling för eleverna. Men användandet leder inte automatiskt till förbättringar utan skapar också tydliga motsättningar, visar pedagogisk forskning.
-
Yrkeslärare utmanas av digitalisering i byggbranschen
Grundläggande kunskaper om yrket i byggbranschen är en förutsättning för att göra det digitaliserat. Yrkeslärare i gymnasieskolan spelar en huvudroll för att förbereda eleverna för en bransch i snabb utveckling.
-
Elever vill inte ha robotar som lärare
Elever kan tänka sig en människoliknande robot i skolan. Men inte för att sätta betyg, undervisa yngre elever eller ersätta lärarna. Dessutom är elever med tidigare erfarenhet av sådana robotar mer negativa än elever som inte träffat på...
-
Makt i samhället ger makt på nätet
Tidningars kommentarsfält, bloggar och Twitter är tänkta som demokratiska platser, där fler röster får komma till tals. Och där även marginaliserade grupper kan göra sig hörda. Men forskning visar tvärtom att redan röststarka grupper, till...
-
Många under trettio föredrar vård på nätet
Akut övre luftvägsinfektion, hudutslag och hosta, är de vanligaste åkommorna bakom ett "besök" på en digital vårdinrättning, visar en undersökning från Jönköping university. De flesta som söker är trettio år...
-
Digitalisering av medierna – en utmaning för demokratin
Att öka medie- och informationskunnigheten bland medborgarna har blivit en alltmer angelägen demokratifråga. Ulla Carlsson, Unescoprofessor vid Göteborgs universitet, är redaktör för en ny bok som lyfter fram politikernas ansvar för digitaliseringen.
-
Mobilen har förändrat hur vi ser på social kompetens
Att ständigt vara aktiv på nätet premieras och uppmuntras av samhället. Därför har vi också börjat acceptera att människor beter sig allmänt ohyfsat mot oss. Mobilen går före allt. Det menar Nanna Gillberg på Handelshögskolan i...
-
Innehåll viktigare än skärmtid för små barn
Hur påverkas de yngsta barnen av att använda surfplattor och smarta telefoner? WHO avråder från att barn under två år överhuvudtaget ska använda skärmar. Andra forskare menar att i ett digitalt samhälle behöver barn börja klicka på...
-
Offentlig sektor behöver bli bättre på digitalisering
Svensk offentlig sektorn visar låg mognad i att hantera nya digitala investeringar och dras med konsekvenser av tidigare digitala satsningar, visar en rapport från Swedish Center for Digital Innovation (SCDI). Förlegade lärplattformar ute i kommunerna är ett...
-
Små barn med surfplattor lär sig inte vad de vuxna tror
Det ska bli obligatoriskt med digitala verktyg i förskolan, för att barn ska få digital kompetens. Samtidigt finns en oro för att skärmarna ska ta över i småbarnens liv. Och vad är det egentligen förskolebarnen lär sig? Vuxna och barn tolkar hur...
-
Amerikanska ateist-aktivister pratar hellre på nätet
Att vara kvinnlig vloggare i USA och aktivt berätta att man är ateist, är problematiskt. De ifrågasätts ordentligt och en del krävs på bevis på att gud inte existerar. Samtidigt tycker många av dem att det är viktigt att vara ateist i det offentliga...
-
Svårt för ungdomar att identifiera falska nyheter på nätet
Många svenska ungdomar har svårt att identifiera falska eller partiska nyheter från nätet. Det visar en ny studie publicerad av Nordicom vid Göteborgs universitet. De ungdomar som själva ansåg sig vara duktiga på att hitta information online var de som...
-
Digitaliseringen marginaliserar IT-cheferna
Den traditionella IT-chefen med en självklar plats i ledningsgruppen utmanas av nya yrkesroller i och med företagens och de offentliga verksamheternas satsning på digitalisering. Fokus på digital omställning och affärsverksamhet leder till en stadig marginalisering av...
-
Texten väger tyngst vid bedömning av digitala skolarbeten
Digital kompetens lyfts fram i läroplanerna för skolan. Men ute i klassrummen väger ännu det talade och skrivna ordet tyngst i bedömningen av texter som också innehåller symboler, bild och ljud. Språklärare behöver inkludera och värdesätta...
-
Digitala hjälpmedel stärker läsutvecklingen
Alla elever utvecklar inte de läs- och skrivfärdigheter som utbildningsväsendet och samhället förväntar sig. Men det går att stärka alla elevers läsutveckling genom digitala hjälpmedel.Till exempel kan digitala tester hjälpa läraren att...