1. 2 september 2015

    I framtiden formulerar eleverna problemen

    I framtidens skola finns inga gränser mellan olika ämnen. Eleverna arbetar i projekt där de sammanställer information och skapar nya lösningar. Förutsättningen för deras arbete är digital teknik. Det är digitaliseringskommissionens ordförande, Jan Gulliksens förhoppningar när han...

  2. placeholder bild.
    31 augusti 2015

    Plugga programmering viktigt för demokratin

    Det är avgörande för demokratin att redan i grundskolan lära ut programmering. Utan förståelse för vad som får internet, telefonerna och banktjänsterna att fungera saknas möjlighet att påverka samhället. Det är både forskare och lärare övertygade om.

  3. placeholder bild.
    27 augusti 2015

    En-dator-per-elev-satsningar värdelösa utan ny pedagogik

    En dator till varje elev behöver inte alls innebära att eleverna lär sig mer. Tvärtom kan det göra att elevernas kunskaper försämras. Avgörande för resultaten är hur datorn används i undervisningen. Det visar både svensk och internationell forskning.

  4. 27 augusti 2015

    Sätt digital läsning på schemat

    Digitalisering förändrar både hur vi läser och hur barn lär sig läsa och skriva. Skolan behöver förändra pedagogiken i svenskundervisningen och utbilda eleverna i digital läsning. Det slår två forskningsrapporter fast som undersökt hur läsning påverkas av digitala medier.

  5. placeholder bild.
    22 maj 2015

    Digitalisering i skolan kan förbättra lärandet

    För att förbättra lärandet i skolan behövs det innovation inom pedagogik och undervisningsmetoder. VINNOVA finansierar nu uppstarten av fem testmiljöer med sammanlagt 15 miljoner kronor för att utveckla digitala verktyg och testa nya arbetssätt i skolan.

  6. placeholder bild.
    20 maj 2015

    Föränderliga identiteter viktiga i den digitaliserade mediebranschen

    Under de senaste 15 åren har digitaliseringen haft genomgripande effekter i en rad industrier. Organisationer måste konstant analysera hur de kan använda nya, alltmer formbara digitala artefakter för att skapa nya, innovativa produkter och tjänster. Det visar en avhandling från Umeå...

  7. placeholder bild.
    16 april 2015

    Släpp barnen fria framför skärmen

    Barnens internetvanor sätts ofta i samband med problem som spelberoende, isolering och mobbning på sociala medier. Lyft också fram fördelarna med internet i stället för att bara fokusera på riskerna, säger Jan Gulliksen, KTH-professor som ifrågasätter vuxenvärldens begränsningar av...

  8. placeholder bild.
    16 februari 2015

    Lärarens roll i klassrummet utmanas av ny teknik

    Satsningen på datorer och läsplattor i klassrummen ställer nya krav på lärarna att hantera undervisningen. Tekniken utmanar såväl lärarens tekniska som pedagogiska och ämnesmässiga kunskaper, visar en avhandling från Göteborgs universitet.

  9. placeholder bild.
    30 september 2014

    Digitala resurser i skolan omformar elevernas lärande

    Den tryckta boken är inte längre den dominerande källan till kunskap i skolan. Användandet av digitala resurser, som datorer, omförhandlar synen på lärande och kunskap i klassrummet. Det visar en avhandling från Stockholms universitet.

  10. placeholder bild.
    24 september 2014

    Nya testmiljöer för digitalisering i skolan

    Nio projekt får nu planeringsbidrag från VINNOVA för att skapa testmiljöer där digitala verktyg och arbetssätt i skolan ska provas.

  11. placeholder bild.
    12 september 2014

    Vad elever behöver kunna i framtiden

    Behovet att minnas specifika fakta minskar när all information finns tillgänglig digitalt. Istället blir språklig kompetens den mest fundamentala kunskapen också för framtida generationer. Det handlar om förmågan att hantera information, tolka den och kommunicera den.

  12. placeholder bild.
    15 augusti 2013

    Satsning på digital djupdatabas ger ny bild av miljön på havsbotten

    Djupdata för hela det svenska havsområdet kommer att vara digitaliserat senast 2015. Det är resultatet av en överenskommelse mellan Sjöfartsverket och Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

  13. placeholder bild.
    15 februari 2013

    Hur ska vårt digitala kulturarv förvaltas för framtiden?

    Högskolan i Borås ingår i det internationella forskningsprojektet PERICLES som beviljats 12,3 miljoner euro för perioden 2013-2016. Högskolans del av budgeten är 10 miljoner svenska kronor. Projektet syftar till att studera hur vi i framtiden bäst ska bevara vårt digitala kulturarv – en...

  14. placeholder bild.
    14 februari 2013

    Om framtidens digitala tidskrifter

    Medieföretaget Bonnier var bland de första i världen att designa ett digitalt magasin speciellt för iPad. Två IT-forskare vid Umeå universitet följde företagets forsknings- och utvecklingsavdelning under skapandet av den framgångsrika publiceringsplattformen Mag+. Resultaten publiceras i...

  15. placeholder bild.
    16 januari 2013

    Utbildar sociala medier bättre än skolan?

    Sociala medier kan vara bättre på att utveckla ungdomar politiskt än skolan. Erik Andersson vid Örebro universitet har studerat hur ungdomar tillägnar sig politiska värderingar och färdigheter samt skapar utbildningssituationer i sociala medier.

  16. placeholder bild.
    17 september 2012

    CMIV leder mångmiljonsatsning på digital patologi

    Idag går startskottet för en stor satsning på att vidareutveckla diagnostisk patologi, en hörnsten i svensk cancervård. Ett av slutmålen är att förkorta väntetiderna för cancerpatienter. Centrum för medicinsk bildvetenskap och visualisering, CMIV, vid Linköpings universitet leder ett...

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera