Digitalisering
-
Individuella digitala hjälpmedel ska hålla koll på blodtrycket
Genom motivation och påminnelse, baserat på personliga behov och beteenden, vill forskare vid Högskolan i Halmstad öka sannolikheten för att patienter med högt blodtryck följer ordinerad läkemedelsbehandling. Det finns olika skäl till att patienter inte tar sin medicin, till exempel...
-
HBTQ-personer har stor nytta av digitaliseringen
Trygga digitala miljöer har stor betydelse för HBTQ-personer. Genom att använda tillgängliga funktioner och laborera med sekretessinställningar skapas en sorts ”platsbyggda” garderober, enligt en avhandling som sätter fokus på queera digitala förbindelser.
-
Lär känna kunderna innan du digitaliserar
Digitala tjänster kan göra fysiska platser mer attraktiva och konkurrenskraftiga. Men att digitalisera enbart för att det är möjligt kan ge motsatt effekt. Forskare vid Karlstads universitet. har utvecklat en ny metod för att ge företag och organisationer bättre förståelse för hur...
-
Motsättningar mellan matteboken och digitala läromedel
Digitala läromedel i skolan är tänkta att skapa mer tid för lärarna och individuell kunskapsutveckling för eleverna. Men användandet leder inte automatiskt till förbättringar utan skapar också tydliga motsättningar, visar pedagogisk forskning.
-
Yrkeslärare utmanas av digitalisering i byggbranschen
Grundläggande kunskaper om yrket i byggbranschen är en förutsättning för att göra det digitaliserat. Yrkeslärare i gymnasieskolan spelar en huvudroll för att förbereda eleverna för en bransch i snabb utveckling.
-
Digitalisering av medierna – en utmaning för demokratin
Att öka medie- och informationskunnigheten bland medborgarna har blivit en alltmer angelägen demokratifråga. Ulla Carlsson, Unescoprofessor vid Göteborgs universitet, är redaktör för en ny bok som lyfter fram politikernas ansvar för digitaliseringen.
-
Innehåll viktigare än skärmtid för små barn
Hur påverkas de yngsta barnen av att använda surfplattor och smarta telefoner? WHO avråder från att barn under två år överhuvudtaget ska använda skärmar. Andra forskare menar att i ett digitalt samhälle behöver barn börja klicka på digitala enheter så tidigt som möjligt. Vad de...
-
Offentlig sektor behöver bli bättre på digitalisering
Svensk offentlig sektorn visar låg mognad i att hantera nya digitala investeringar och dras med konsekvenser av tidigare digitala satsningar, visar en rapport från Swedish Center for Digital Innovation (SCDI). Förlegade lärplattformar ute i kommunerna är ett exempel.
-
Små barn med surfplattor lär sig inte vad de vuxna tror
Det ska bli obligatoriskt med digitala verktyg i förskolan, för att barn ska få digital kompetens. Samtidigt finns en oro för att skärmarna ska ta över i småbarnens liv. Och vad är det egentligen förskolebarnen lär sig? Vuxna och barn tolkar hur surfplattor ska utnyttjas på olika sätt,...
-
Digitaliseringen marginaliserar IT-cheferna
Den traditionella IT-chefen med en självklar plats i ledningsgruppen utmanas av nya yrkesroller i och med företagens och de offentliga verksamheternas satsning på digitalisering. Fokus på digital omställning och affärsverksamhet leder till en stadig marginalisering av yrkesrollen, visar ny...
-
Texten väger tyngst vid bedömning av digitala skolarbeten
Digital kompetens lyfts fram i läroplanerna för skolan. Men ute i klassrummen väger ännu det talade och skrivna ordet tyngst i bedömningen av texter som också innehåller symboler, bild och ljud. Språklärare behöver inkludera och värdesätta det multimodala språket, menar forskare i...
-
Digitala hjälpmedel stärker läsutvecklingen
Alla elever utvecklar inte de läs- och skrivfärdigheter som utbildningsväsendet och samhället förväntar sig. Men det går att stärka alla elevers läsutveckling genom digitala hjälpmedel.Till exempel kan digitala tester hjälpa läraren att individanpassa undervisningen.
-
Plattor och appar ingen genväg till förskolebarns lärande
Lärare i förskolan använder ofta datorplattor och appar som ersättning för traditionella aktiviteter. Men det är problematiskt, eftersom barnen i första hand lär sig att spela apparna och inte tar till sig det pedagogiska innehållet, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
-
Skolor digitaliseras inte av sig själva
Det är hög tid att rusta skolorna för digitaliseringen – och staten måste sätta press på kommunerna. Annars finns det risk för att utvecklingen stannar av, menar Åke Grönlund, professor i informatik vid Örebro universitet.
-
Lärarens roll viktig vid barns digitala berättande
Digitala verktyg i förskoleklassen innebär både möjligheter och svårigheter när barn instrueras att skapa berättelser. Hur barnens berättelser växer fram beror till stor del på vilka instruktioner barnet får och hur förskolläraren stöttar under arbetet.
-
Resursbrist i skolan hindrar läsundervisningen
Brist på personal, tid och pengar försämrar skolans läsundervisning, enligt forskning vid Göteborgs universitet. Lärare är frustrerade över att materiella begränsningar påverkar elevernas resultat i läsförståelse, något som är centralt i skolarbetet.