Artikel från Karolinska Institutet

B-celler är viktiga för vårt immunförsvar, men nu visar forskning att immuncellerna ibland gör mer skada än nytta. Vid kronisk inflammation i tjocktarmen ökar nämligen B-cellerna kraftigt, något som förhindrar läkning av vävnaden.

B-celler är vita blodkroppar som har en viktig funktion i vårt immunförsvar. De producerar bland annat antikroppar som bekämpar bakterier och virus.

Tidigare forskning har visat att personer med kronisk inflammatorisk tarmsjukdom, IBD, som Crohns sjukdom eller ulcerös kolit, har många fler B-celler i tarmen än friska individer. Det har därför föreslagits att B-celler kanske kan påverka dessa sjukdomars svårighetsgrad.

Ökar kraftigt under läkningen

I en studie har forskare vid Karolinska institutet försökt att ta reda på om – och i så fall hur – B-celler bidrar till IBD.

Resultatet visar att antalet B-celler ökar kraftigt under läkningsprocessen av tjocktarmen efter skada. Cellerna samlas mestadels i områden med allvarlig skada.

– Detta förhindrar i sin tur interaktionen mellan två andra celltyper, stromaceller och epitelceller, som krävs för att vävnaden ska läka, säger forskaren Eduardo Villablanca vid KI.

Så gjordes studien

Forskarna studerade möss med IBD-liknande tillstånd och vävnad från patienter med ulcerös kolit.

De använde en rad olika metoder för att analysera olika cellpopulationer, med särskilt fokus på hur B-celler påverkar läkningen av tarmens slemhinna.

Möss som helt saknade B-celler återhämtade sig mycket snabbare efter skada på tarmen jämfört med vanliga möss.

Läkemedel kan påverka B-cellerna

Fyndet att B-cellerna verkar göra mer skada än nytta vid inflammation i tjocktarmen kan få betydelse för behandling av IBD.

– Det finns redan godkända läkemedel som påverkar B-cellssvaret och som används vid andra sjukdomstillstånd. Vi vill nu gå vidare och testa om dessa skulle kunna fungera även vid IBD. Vi behöver också ta reda på om ansamlingen av B-celler kan ha en gynnsam effekt på lång sikt, till exempel genom att förändra sammansättningen av bakterier i mag-tarmkanalen, säger forskaren Gustavo Monasterio vid KI.

B cell expansion hinders the stroma-epithelium regenerative crosstalk during mucosal healing, Immunity.

Eduardo J. Villablanca, docent, Institutionen för medicin vid Karolinska institutet, eduardo.villablanca@ki.se