1. Droppställning i sjukhuskorridor
    27 februari 2024

Upptäckt visar hur inflammation snabbt sprids i kroppen

En studie visar att vesiklar – små blåsor på cellernas yta – har stor betydelse för spridning av inflammationer. Det kan vara en förklaring till att antikroppsbehandling vid sepsis inte alltid fungerar.

2. Malariamygga med droppe blod sitter på hud
    21 februari 2024

Kiss från kor fångar malariamyggor

Myggor som sprider malaria gillar att dricka energigivande kiss från kor. Forskare har därför imiterat den lockande doften för att fånga in myggor i Afrika.

3. Kvinna med munsår
    19 februari 2024

Herpesvirus dubblerade risken för demens

Personer som haft munsårsvirus löper dubbelt så stor risk att utveckla demens. Det visar en ny studie som bekräftar forskning att herpesvirus kan vara en riskfaktor.

4. Barn vårdas på sjukhus.
    26 januari 2024

Vart tredje barn får livslånga skador efter hjärnhinneinflammation

En av tre som drabbats av bakteriell hjärnhinneinflammation som barn lever med permanenta neurologiska funktionsnedsättningar efter infektionen. Det visar en registerstudie.

5. Blodkärl som meandrar, närbild.
    11 januari 2024

Ett steg närmare ny behandling av svåra infektioner och sepsis

En ny behandlingsstrategi för bakterieorsakad infektion och sepsis utvecklas nu av forskare vid Lunds universitet. I en studie har forskarna visat hur det går att oskadliggöra giftiga ämnen från bakterier.

6. Människor går på stadsgata, sommartid.
    1 november 2023

Risk för allvarlig infektion även vid lågaktiv tarmsjukdom

Inflammatorisk tarmsjukdom, IBD, utgör en oberoende riskfaktor för allvarlig infektion, även vid mycket låg nivå av tarminflammation. Det framgår av en ny studie.

7. 30 oktober 2023

Hygienrutiner följs inte alltid vid rotfyllningar

God hygien och handsprit är viktigt för att mota bakterier och undvika infektioner vid rotfyllningar. Men riktlinjerna kring vårdhygien följs inte fullt ut inom allmäntandvården, visar en avhandling.

8. 25 oktober 2023

Postcovid kopplas inte till skador i hjärnan

Postcovid tycks inte bero på en pågående infektion i hjärnan eller en aktiv hjärnskada. Det visar en studie vid Göteborgs universitet.

9. 20 september 2023

Varm nordisk sommar följdes av fler dödsfall i malaria

Insektsburna sjukdomar riskerar spridas norrut i takt med ett varmare klimat. En avhandling, som tittat på historiska utbrott av malaria i Norden, visar att en varm sommar gav fler dödsfall i sjukdomen året efter.

10. 30 augusti 2023

Sepsis är lika vanligt som cancer

Varje år drabbas cirka 70 000 vuxna av sepsis, eller blodförgiftning. En studie visar att tillståndet är lika vanligt som cancer och lika dödligt som hjärtinfarkt. Forskare jämför nu sepsis med en epidemi.

11. 21 augusti 2023

Därför drabbas vissa värre av mördarbakterier

Infektioner som orsakas av invasiva streptokocker, eller mördarbakterier, kan vara livshotande. Men varför får vissa människor ett värre sjukdomsförlopp? Enligt en studie finns svaret i våra gener.

12. Odling i labb
    29 maj 2023

Mjölksyrabakterier kan skynda på läkning av sår

Stora och kroniska sår är ofta mycket svåra att få bukt med. Men nu kan forskare visa att behandling med modifierade mjölksyrebakterier har bra effekt på sårläkningen.

13. kvinnor, sedda bakifrån, i stadsmiljö. Båda har rött hår.
    29 maj 2023

Problem i underlivet mycket vanligt hos kvinnor som äter penicillin

Var fjärde kvinna som tar penicillin vid halsfluss får flytningar och klåda i underlivet, visar en ny avhandling. Besvären kan vara tecken på svamp vilket i sin tur kan orsaka ett stort lidande. – Det är inte tidigare beskrivet att det är så här vanligt, säger läkaren och forskaren...

14. Barn får vaccinspruta
    26 maj 2023

Tidigare vaccinering kan skydda mot apkoppor

Personer som är vaccinerade mot smittkoppor har en minskad risk att drabbas av apkoppor. Det tyder på att immunförsvarets minnesceller är långlivade, enligt en studie.

15. pillerkartor, flera olika färger
    23 maj 2023

Ny metod kan snabbt visa om antibiotikan biter

Forskare har utvecklat en molekylär metod som på några minuter kan ta reda på huruvida bakterier svarar på antibiotika eller inte. Förhoppningen är att utveckla ett snabbtest för sjukvården.

16. Fästing kryper på människa
    17 maj 2023

Nu testas första vaccinet mot borrelia

En studie för att ta fram ett vaccin mot fästingsjukdomen borrelia är inne i slutfasen. Förhoppningen är att vaccinet ska vara tillgängligt inom några år.